هنر و معماری

"وبگاه دانشجویان معماری 89 - دانشکده هنر،ارومیه "

هنر و معماری

"وبگاه دانشجویان معماری 89 - دانشکده هنر،ارومیه "

گره چینی(۲)

به دلیل درخواست فراوان و بازدید زیاد از مطلب گره چینی . اطلاعات دیگری نیز در این رابطه در قالب پست جدید وبلاگ رو بروز رسانی کردیم : 

 

هنر گره چینی بر مبنای طرح های هندسی است که به صورت سینه به سینه توسط استادان هر زمان از نسلی به نسل دیگر میان استاد و شاگرد یا بهتر بگوییم پدر به فرزند منتقل شده و ظرایف آن پنهان مانده است. البته قواعد کلی حفظ شده است و همگی آن‏ها از یک نوع قرینه سازی حکایت می کند.

  

به ادامه مطلب

هنر گره چینی از هنرهای دیرینه در صنایع چوبی است که در آن از کنار هم قرار دادن تکه‏های کوچک چوب یا همان آلت‏ها نقوش گره‏های سنتی و هندسی نمایان می شود. از هنر گره چینی یا گره سازی در مساجد، اماکن مذهبی، منازل شخصی‏و دانشگاه ها و در ساختمان پنجره ها، ارسی ها، درهای ورودی داخل، نرده ها، منبرها و سقف های چوبی استفاده می شود.

طرح‏های گره چینی باید بر یک نظام شبکه ای استوار باشد به این مفهوم که در آن، شبکه های هندسی به واحدهای مشخص تقسیم شده اند که با توالی منظمی تکرار می شوند بر هر شبکه ای که طرح باید بر آن ترسیم شود هر یک از این واحدها از هر طرف به دیگر واحدهای مشخص می پیوندند تا طرح کلی به وجود آید. طرح‏های گره چینی در اصل بسیار ساده اند، آن‏ها را می‏توان تنها با استفاده از پرگار و خط کش و داشتن نحوه ترسیم مثلث، مربع، شش ضلعی و ستاره رسم کرد و هریک از طرح‏ها را می توان بزرگ و کوچک کرد.

گره ها شرایط و قوانین ویژه و زمینه و طریقه رسم مخصوص خود را دارند. گره ها هر کدام اسم مخصوص خود دارند و هر طرح گره در زمینه مخصوص خود ترسیم می شود. هر رسمی گره به شمار نمی‏رود و تنها رسمی گره محسوب می شود که: دارای آلت‏های شناخته شده اصیل گره سازی باشد؛ از قواعد و قوانین گره سازی پیروی کند؛ هر گره در زمینه و کادر اصلی خود ترسیم شود، به گونه ای که شکل و زاویه آلت های تشکیل دهنده گره ها تغییر نکرده باشد چون در این صورت، گره باطل می‏شود.

اصولی که در گره چینی باید رعایت شود: گوشه ها شمشه قرار گیرد آن هم شمشه کامل؛ اصل قرینه سازی رعایت شود.

گره ها بر هفت نوع است که عبارت است از: گره نجاری؛ گره تُند؛ گره کُند؛ گره شُل؛ گره تُند و شُل؛ گره کُند و شُل؛ گره پیلی که هر یک از آن‏ها شعب و زمینه‏های بسیار دارد.

گره چینی در چوب در سه بخش اجرا می شود: به تنهایی؛ به صورت منبت؛ به صورت معرق.

انواع کارها در گره چینی:

1) گره به صورت پوک و یا بادخور که در در یا پنجره یا نرده مورد استفاده قرار می گیرد.

2) گره با شیشه و یا آینه یا هر دو با هم که در سقف و در و پنجره قابل اجرا است.

3) گره توپر که در در و منبر و صندوقچه و قبور مورد استفاده قرار می گیرد.

4) گره به صورت مرمت.

از مکان هایی که باید از آن به گنجینه و کلکسیون کار گره کاری در انواع مختلف نام برد، مسجد سید اصفهان است. در و پنجره‏ها و اوروسی ها و سقف چهلستون مسجد و مأذنه آن، یکی از شاهکارهای صنعت چوب و گره سازی است.  

نظرات 1 + ارسال نظر
بهزاد شنبه 17 تیر 1391 ساعت 12:23

با سلام
اگر امکان دارد نمونه های ترسیمی انواع گره را درج کنید
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد