هنر و معماری

"وبگاه دانشجویان معماری 89 - دانشکده هنر،ارومیه "

هنر و معماری

"وبگاه دانشجویان معماری 89 - دانشکده هنر،ارومیه "

برنده ی جایزه ی معماری پریتزکر سال ۲۰۱۱


3-29-2011 2-08-02 PM

برنده ی جایزه ی پریتزکـــر سال ۲۰۱۱، امروز معرفی شد. Eduardo Souto de Moura ، یک معمار ۵۸ ساله ی پرتغالیست که برنده ی جایزه ی امسال شده است. از این معمار تا کنون ۶۰ اثر به ثبت رسیده بود که اکثر آنها در پرتغال و اسپانیا قرار دارد. نکته ی جالب این انتخاب این است که این معمار، در دفتر Alvaro Siza ای کار میکند که خود در سال ۱۹۹۱ برنده ی جایزه ی پریتزکر شده بود. دلیلی که هیئت ژوری برای انتخاب این معمار به عنوان برنده ی پریتزکر امسال بیان کرده بود ترکیب کردن مفاهیم مختلف و گاه متضاد در کار های وی است، مفاهیمی مانند استحکام در عین لطافت یک بنا. یکی از مهمترین کار های وی که شاید دلیل اصلی انتخاب این معمار بوده استادیوم ورزشی Braga در پرتقال است که وی در سال ۲۰۰۳ میلادی طراحی کرده و در نظر اول شاید در مقایسه با طراحی هایی که امروزه شاهدشان هستیم بنای خیلی خاصی به نظر نرسد، ولی یکی از مهمترین معیار های جایزه ی پریتزکر جواب گویی مطلوب یک بنا در گذر زمان است که گویا در این استادیوم این مورد از نقاط قوت به حساب میآید؛ علاوه بر این گویا “سازه” یکی از مهمترین معیار های انتخاب برندگان پریتزکر است که سال گذشته هم نمود زیادی داشت.

eduardo_souto_de_moura_2011_pritzker_prize_02

چند سالی هست که برندگان این جایزه دیگر افرادی مشهور و معروف در معماری که از آنها به عنوان Starchitects یاد میشو نیستند. البته این رویکرد ممکن است به دلایلی واضح مانند بها دادن به معماران دیگری مانند Peter Zumthor باشد که به شخصه بعد از بردن این جایزه با وی و نظریاتش پیرامون معماری آشنا شدم.

لیست مفصلی از کارهای این معمار پرتغالی – که دومین معمار برنده ی پریتزکر از این کشور است – را میتوانید از اینــجــا ( شامل عکس ) یا اینجـــا ( فایل متنی )  دریافت کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد