هنر و معماری

"وبگاه دانشجویان معماری 89 - دانشکده هنر،ارومیه "

هنر و معماری

"وبگاه دانشجویان معماری 89 - دانشکده هنر،ارومیه "

قنات

قنات

مقدمه
تازه واردی که قدم به فلات ایران ، به مراکش و یاواحه های صحرا(شمال آفریقا) می گذارد با ردیفی از دهانه ها مواجه می شود که مناطق خشک کوهپایه ها را طی می کنند تا به نقطه ای سبز و خرم که همیشه یک روستا و گاه یک شهر است برسند. اگر کنجکاوی به خرج دهد و به بررسی ادامه دهد درخواهد یافت که این سوراخها ، دهانه چاههایی است که سطح زمین را به دهلیزهای زیرزمینی که آب را به روستا می برد و در سطح زمین جاری می سازد ، متصل می کند.

ادامه ی مطلب....

تعریف
مجموعه ای از چند میله و یک کوره (یا کوره های) زیر زمینی که با شیبی کمتر از شیب سطح زمین، آب موجود در لایه (یا لا یه های) آبدار مناطق مرتفع زمین یا رودخانه ها یا مردابها و برکه ها رابه کمک نیروی ثقل و بدون کاربرد نیروی کشش و هیچ نوع انرژی الکتریکی یا حرارتی با جریان طبیعی جمع آوری میکند و به نقاط پست تر می رساند.به عبارت دیگر ،قنات را می توان نوعی زهکش زیر زمینی دانست که آب جمع آوری شده توسط این زهکش به سطح زمین آورده می شود و به مصرف آبیاری یا شرب می رسد.چاههای نیمه عمیق با کوره های شعاعی (کوره های شعاعی در چاهای نیمه عمیق معادل دستکها در قنوات است)،حالت خاصی از یک قنات بدون خشکه کار است،زیرا موتور پمپ کار خشکه کار را انجام می دهد.

تاریخچه
طبق نظر هانری گوبلو قنات در حدود ۸۰۰ ق.م در شمال غربی ایران در مرکز ترکیه فعلی توسط معدنچیان برای استخراج آب معادن حفر گردید . این تکنیک کم کم مورد استفاده کشاورزان واقع شد و به سراسر فلات ایران گسترش یافت.در حدود ۵۲۵ ق.م توسط ایرانیان به عمان و مسقط و شبه جزیره عربستان منتقل شد.حدود ۵۰۰ ق.م توسط لشکرکشیهای ایرانیان این فن در مصر رواج یافت . با گسترش اسلام ، شمال آفریقا با قنات آشنا شد و قنات یافوگا در حدود ۷۵۰ میلادی توسط مسلمین در شهر مادرید پایتخت اسپانیا دایر گردید. در سال ۱۵۲۰ اسپانیایی ها حفر قنات را در مکزیک آغاز کردند و از آنجا این تکنیک به لس آنجلس برده شد. در سال ۱۵۴۰ شهر پیکا در شیلی صاحب قنات گردید. گسترش قنات در شرق نیز قدمت طولانی دارد.

در بعضی از منابع اشکال متنوعی از قنات ترسیم شده است،گرچه نویسندگان این منابع در اصول و در به تصویر کشیدن مکانیسم قنات با هم توافق دارند،ولی در نام گذاری و تشریح اجزای آن سلیقه های گوناگونی را عرضه کرده اند.برش طولی یک قنات را در شکل زیر مشاهده می کنیم.این تصویر با استفاده از اشکال منابع فوق الذکر و تلفیق آنها با همدیگر به وجود آمده است.

ساختمان های مرتبط با قنات
یکی از راههای استفاده از آب قنات هدایت بخشی از آن به داخل آب انبارها بوده است . احتمالاً آب انبارها از قرن نهم به بعد دریافت شهرها و روستاها گسترش یافته ، آب انبارها با توجه به کاربرد آنها در شهرها و روستاها ، صحراها و مزارع و در میان راهها به اشکال مختلف استقرار یافته اند . آب آب انبارهای میان راهی بیشتر از آب باران تامین می شده است در این حالت بامها و حیاط کاروانسرا طوری ساخته می شدند که با شیبی مناسب آب به آب انبار هدایت شود .

بررسی ویژگیهای معماری آب انبار
مردمی ساده گنبدی رفیبع و یادگیری های عمومی عناصری از یک آب انبار هستند که بیننده در نگاه اول مشاهده می کند . آجر و ملات در انواع مختلف آن اصلی ترین مصالح ساخت آب انبار بوده و از سنگ در تعداد معدودی آب انبار استفاده شده است .

(آب انبار دامنه تپه چک چک و آب انبار قلعه روشن) بادیگر با هدایت بار مناسب به فضای زیر آن و گرمای هوا باعث خنکی هوای داخل شده آخر از این روش برای خنک کردن آن آب انبار استفاده می شده است با در نظر گرفتن جهت باد بادگیر قسمتهای مختلف آب انبار تعبیر شده که تعداد آنها از یک تا هفت بادگیر در نوسان است .

مخزن آب انبار محل انبار کردن آب و اصلی ترین عنصر در شکل گیری آب انبار است . شکل مخزن در آب انبارهای روستائی مدور یا چهارگوش بوده است . تعداد بهترین شکل مخازن آب انبارهای شهری روستایی دایر می باشد حجم حاصل یا استوانه ایست یا مخروط ناقص . ارتفاع مخزن ۱۵-۱۶ متر می رسیده است . دسترسی به آب آب انبار بوسیله پلکان یا بوده است . تعداد پله های یک آب انبار با ارتفاع مخزن تغییر می کرده است .

پاشیر محل قرار گرفتن شیر بزرگ برنجی متصل به مخزن است شکل آن به صورت یک نصف هشت گوش یا چهار گوش مربع است . این فضای کوچک دارای سکوهایی برای نشستن در دو طرف پاشیر ، حفره ای بارپوش سنگی یا فنری که برای حرز آبها و انتقال آب به کانالهای زیر زمینی کار برداشته درمواردی هم یک هواکش کوچک در سقف تعبیه شده است .

پایاب
پایاب سازه ای است برای دسترسی آسان انسان به گذرگاه زیر زمینی آب قنات و عبارتست از کوره ای به صورت مورب که از سطح زمین به قنات گشوده شده و با پله هایی به کوره وصل می شود در اردستان بعضی از قناتها در طول مجرای زیر زمینی خود چندین پایاب دارند که تعدادی خانوادگی و تعدادی برای استفاده همگان است .تامین آب آشامیدنی ،‌تجدید وضو ، شستشوی لیاس ، آرام بخشی و تامین آسایش … از جنبه های کاربرد پایاب می باشد . محیط پایاب به علت ویژگی ساختمان زیر زمینی و مجاورت با آب کاریز در تمامی فصول سال تقریبا دمای ثابتی حدود ۲۸و۲۹ درجه می باشد . پایاب واژه ای است فارسی و حداقل تاریخی هزار ساله دارد .

در مکانهایی که عمق قنات اجازه ظهور آب به سطح زمین را نمی داده مجبور به ساخت پایاب شده اند . باید توجه داشت که پایاب علاوه بر دسترسی به آب قنات محیطی بسیار خشک بوده است . ساختار پایاب افزون بر مشکلات خاص خود همچون حفر سیر پلکان طولانی آن در دل زمین و اتاق و یا فضای خاص آن نیاز به خاکبرداری زیاد بخصوص در فضای یاد شده داشته همچنین مستلزم حفر کانالهای جدید از قنات به پایاب بوده است .

پایابها به لحاظ عملکرد خود برای دسترسی به آب قنات معماری پیچیده ای ندارد فضای اصلی پایاب دارای یک اتاق با پلان به شکلهای چهارگوش و هشت گوش ساخته می شده است . در کف پایاب یک حوض است این حوض مدور یا چند وجهی دارای حفره هایی است که آب نهر قنات را از یک طرف به داخل آن می آورد و از طرف دیگر خارج می کند این حوض معمولاً گودتر از سطح کف است در بدنه عمودی پایاب انواع سکوجهت نشستن تعبیه شده است. در پایابهای خانه ها طاقچه هایی جهت قراردادن مواد خوراکی یا اشیاء دیگر در نظر گرفته شده است . همچنین با آویزان کردن زنجیری از سقف بر بالای حوض آب سبدی به آن وصل می شده و موادی چون گوشت را نگهداری می کردند .

پوشش پایابها از طاقهای مقاوم است . پایابها یکانهای زیادی دارند معمولاً در میان مسیر پاگردهایی با اتاقکی کوچک برای استراحت در نظر گرفته شده است مسیر پلکان مستقیم و یا L شکل است .

آسیاب آبی
آسیاب آبی از دو سنگ مدور بزرگ ،‌چرخ با پره های چوبی ، چاه (تنوره) ، میله چوبی تشکیل شده است ساختمان این نوع آسیاب به صورت زیر زمینی است که در عمق چند متری زمین قرار گرفته است در بالای این آسیاب آب قنات یا چاه جریان دارد آبها از کانال موجود در سطح زمین به چاه سیمانی (تنوره) که چند متر (۸-۶متر) بالاتر از سطح آسیاب قراردارد می ریزد هنگامی که تنوره تقریباً پر از آب شد از حفره ای در قسمت تحتانی آن آب با فشار بر روی پره های چرخ چوبی می ریزد واین چرخ به واسطه نیروی آب به حرکت در می آید . از چرخش چرخ ، سنگ فوقانی آسیاب شروع به حرکت نموده و گندم بوسیله حرکت میله چوبی متصل به سنگ بالایی از مجرای کنار میله به سوراخی که در وسط سنگ رویی تعبیه شده است می ریزد . با حرکت سنگ بالایی و ثابت بودن سنگ ریزین گندم به صورت آرد تبدیل می شود این نوع آرد مرغوبتر از آرد تولید شده از آسیابهای امروزیست .

منبع : www.qanat.info سایت قنات ایران


نظرات 2 + ارسال نظر
امیر جمعه 5 اسفند 1390 ساعت 09:35 http://www.banahayeazerbayjan.blogfa.com/

سلام آقا پوریا من لینک وبلاگ شما را در وبلاگ خودم گذاشتم

ممنون
شما هم لینک شدید

م.ت یکشنبه 11 اسفند 1392 ساعت 10:57

قنات، تاریخچه پیدایش
نقدی به نظریه آقای هانری گوبلو
جناب هانری گوبلو در کتاب خود، پیدایش قنات را در حدود 30 قرن قبل در حاشیه بالائی شمال غرب کشور و آنهم در معادن دانسته اند. معدنچیانی که برای دفع آبهای مزاحم درون معدن قنو احداث کرده و آبها را به بیرون هدایت کرده اند. در این خصوص بر خود فرض می دانم که نکاتی را یاد آور شوم.
1- اگر حدود 30 قرن قبل اولین قنات از این طریق احداث شده است و قبل از آن سابقه ای نداشته، پس تمدن های کهن ایرانی که عمدتاً در مناطق خشک و کم آب بوجود آمده و قدمتی حتی بیش از 5 تا 7 هزار سال دارند و تحت لوای تمدن کاریزی شهره شده اند از چه طریقی پایه ریزی شده اند. بی تردید اولین خشت بنای هر جامعه انسانی و تشکل اجتماعی باید بر پایه آب گذاشته شود، و میدانیم که بیش از 40 درصد مساحت کشور را سرزمین های خشک و کم آب تشکیل می دهد که اتفاقاً همین مناطق خاستگاه تمدن های افتخار آفرین هستند. از سرزمین فارس و سیستان و بلوچستان و کرمان و اصفهان و یزد و سمنان تا حوضه کاشان، اراک و خراسان در همه جا، رد پای قناتها را می بینیم که سر آغاز زندگی بوده اند.
2- مناطق شمال غرب که در ردیف بهترین مناطق از نظر جغرافیائی و آب و هوائی و بهره مندی از نزولات آسمانی هستند، تأمین آب مورد نیازشان عموماً از طریق چشمه ها و رودخانه ها است و در برخی مناطق از حوضه بزرگ زاگرس، ممکن است در ماه های پایانی تابستان از پاره ای قنات ها به عنوان منبع تأمین آب کمکی استفاده کنندو نیاز مبرمی به گسترش و روز آمد کردن و پیشبرد فناوری حفر قنات نداشته باشندو طبعاً امکانات جابجائی و رسانه های اطلاع رسانی و امثالهم هم در حدی نبوده است که بنا به نظر آقای گوبلو این فن آوری به سرعت به خطه های بیابانی راه یابد و به فوریت شاهد حضور چند صد یا چند هزار رشته قنات در عرصه زندگی مردم باشیم. قنات تنها منبع اصلی تأمین آب در عرصه های خشک و بیابانی است و زائیده و مولود فکر و اندیشه گذشتگان است. آنهائی که آبیابی و خاکشناسی و توپوگرافی و گیاه شناسی و نقشه برداری و هندسه و ریاضیات را هم در حد نیاز می دانسته اند و همه را برای برجسته کردن این هنرو شاهکار یعنی حفر قنات به خدمت گرفته اند و خود مُبدع قنات بوده اند.
3- این یک عادت شده است که هرگز خود را باور نداشته باشیم و اجنبی را به درستی و خوبی باور داشته باشیم. فی المثل اگر یک جهانگرد در یک دوره کوتاه زمانی دو سه ساله توقفی در ایران داشته و سفرنامه ای نوشته است، تمام نوشته هایش را به دیده منت می پذیریم و به آنها استناد می کنیم در حالیکه انصاف غیر از این است. مگر می شود با قاطعیت و درستی در مورد کشور پهناور با اقوام و طوایف مختلف و آداب و سنن مختلف از جنبه های گوناگون به این سادگی اظهار نظر نمود و در مورد همه جنبه های زندگی این مردم متمدن و دیرینه، مطلب نوشته و همه راهم صادق دانست.
در مورد قنات هم همین طور است. بعد از نظر آقای گوبلو، هیچگاه حاضر نشده ایم و به خود اجازه نداده ایم که در مورد این نظریه تردید کنیم و کاوش های بیشتر را دنبال کنیم تا به نتایج جدیدتری برسیم نوشته های ایشان را ترجمه کرده و عیناً در کلاس هم درس می دهیم و اگر دانشجوئی هم پیدا شود که اتکاء به نفس داشته و خود باور باشد و بخواهد این نظریه را مورد سوال قرار دهد خیلی به حرف هایش توجه نمی کنیم و او را کم تجربه و شاید غیر متخصص می دانیم.
خیلی خوب است که خودمان را باور داشته باشیم و به خودمان اتکاء کنیم و هرروز به دنبال مطلبی جدید در حوزه زندگی مان باشیم و در مورد همه چیز کشورمان، خودمان اظهار نظر کنیم و منتظر نظر دیگران خیلی نمانیم.
و به طریق اولی این خود ما هستیم که باید با اشراف کاملی که بر مسائل داریم حق مطلب را ادا کنیم و موضوعات را به رشته تحریر در آوردیم نه اینکه فقط متکی به نوشته های دیگران باشیم.
امیدواریم هرکدام به قدر وسع خویش تلاش کنیم و ضمن مطالعه و کاوش در لابه لای اسناد و نامه ها و وقف نامه ها و کتب و شواهد تاریخی و آثار باستانی و... به عمق مطلب پی ببریم و قنات را با همه زوایای زیبا و محیرالعقولش بهتر بشناسیم و خودمان را بیش از دیگران باور داشته باشیم و به دانسته های خود افتخار کنیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد