هنر و معماری

"وبگاه دانشجویان معماری 89 - دانشکده هنر،ارومیه "

هنر و معماری

"وبگاه دانشجویان معماری 89 - دانشکده هنر،ارومیه "

برج تایپه ۱۰۱ (Taipei 101 tower)

برج تایپه۱۰۱ که در دسامبر ۲۰۰۴ افتتاح رسمی شد، مرتفع ترین برج دنیا تا آن روز بود . در قرن بیستم، رقابت برای کسب این عنوان در شیکاگو و نیویورک جنجال برپا کرده بود، اما  این رقابت به آسیا نیز انتقال یافته است.

ادامه در ادامه مطلب

هنگ کنگ، شانگهای، کوالالامپور و اکنون تایپه – تایوان، همه دارای بناهای عظیم مدرن هستند و بناهای بیشتری هم در هند و چین طراحی می شوند. پس چرا ساختمانهای کشورهای آسیایی خیلی مرتفع ساخته می شوند در حالیکه ایالات متحده و اروپا در حال صرف نظر کردن از این رقابتند؟  جوابهای فراوان این سئوال شامل غرور، نشان آشکار توسعه ملی، پیشرفت، جاه طلبی و اشتیاق خلق بناهای سمبلیک جدید ملی است. در این میان همچنین امید به کسب اعتبار داخلی و خارجی حائز اهمیت است و کشورهای سرمایه دار کم توسعه را شدیداً دارای اعتبار بین المللی می کند.

تاثیر ارزشهای سنتی 
یک اختلاف در بینش فرهنگی بین غربی ها و آسیایی ها وجود دارد، بطوریکه غربی ها صرفاً میزان بلندی ساختمان را در نظر می گیرند و برای آسیایی ها اغلب ابر- ساختمانها دارای ارزش نمادینی اند تا اهداف تجاری.

ارتفاع ۵۰۸ متری (۶۶۷/۱ فوتی) برج ۱۰۱ در یک شرایط بحران اقتصادی ساخته شد. فضای اختصاص یافته به این برج چند برابر گرانتر از قسمتهای مختلف شهر است که فضای خالی فراوان دارند. با توجه به این ریسک اقتصادی و نیز خاطره حمله به نیویورک آیا شرکتهای چند ملیتی مایل به ساکن شدن در برج های بلند هستند؟

برج تایپه ۱۰۱ با ۱۰۱ طبقه، یکی از برج های بسیار بزرگ است که توسط C.Y.Lee و شرکا، معمار بسیاری از ساختمانهای بلند تایوان و چین، طراحی شده است. در ساخت این برج از سبک معبد چینی(pagoda-style) الهام گرفته شده است.


ادامه ی مطلب ....

 از سطح زمین، دید بینندگان به اولین قسمت بنا جلب می شود اما بعد متوجه دومین قسمت به طرف بالا می شود ، بدین ترتیب اندازه ظاهری بنا بیشتر دیده می شود. دومین قسمت برج ۱۰۱ دارای ۸ بخش است، یک عدد چینی که مفهوم پیشرفت دارد و همچنین به یک جوانه باز شده بامبو(گیاه خوش یمن چینی). به این ترتیب در طراحی آن توجه به فرم ترکیبی باعث ایجاد تعادل بین طرح بین المللی با فرهنگ سنتی این منطقه شده است. این برج به منطقه Hsinyi، تنها قسمت تایپه که در نقشه اصلی می باشد مسلط است.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 560x840px.

تاثیر روشهای مدرن 
ساختار ترکیبی بتن – فولاد یک شاهکار فوق العاده مهندسی است. این بنا نه تنها باید بار فوق العاده زیاد خود را تحمل کند بلکه باید در برابر زلزله ها و طوفان ها مقاومت داشته باشد. رطوبت نیمه گرمسیری، ابرهایی می آورند که قسمت فوقانی بنا را در طول زمستان نسبتاً سرد، می پوشانند. برج ۱۰۱ با ساخته شدن در فاصله فقط ۲۰۰ متری (۶۵۰ فوت) از خط گسل با ویژگیهای پیشگامانه ای ساخته شده است. کره ای به وزن ۷۲۵۰۰۰ کیلوگرم (۸۰۰TON) و قطر ۵/۵ متر (۱۸ فوت) روی طبقه هشتاد و هشتم، قسمتی از سیستم تنظیم کننده رطوبتی یا TMD است. ساختار اصلی نسبت به زلزله انعطاف پذیر است و کره مانند یک آونگ است که برای خنثی کردن حرکت ایجاد شده توسط بادهای قوی یا زلزله با یک حرکت انعطاف پذیر تاب می خورد، بدین ترتیب تشدید ( رزنانس ) در ساختمان کاهش می یابد و پایداری فراهم می شود.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 783x747px.

توپ آویزان سیستم TMD به عنوان یک جاذبه توریستی در رصدخانه بالای ساختمان مراجعین شهر را جذب می کند. انتظار می رود یک میلیون توریست در سال از رصدخانه Topview Taipei دیدن کنند و توسط سریعترین آسانسور دنیا که از سطح زمین تا ارتفاع ۳۵۲ متری ( ۴۱۱۵۰ فوت ) در عرض ۳۷ ثانیه بالا می رود به آن برسند. سریعترین آسانسور دنیا در این برج ۱۷ متر در ثانیه ( ۵۵ فوت در ثانیه ) حرکت می کند. ساختار برج یک چارچوب جعبه فولادی است که به طرف مرکز، ۱۶ ستون متشکل از صفحات فولادی دارد و جهت افزایش استحکام هر کدام تا شصت و دومین طبقه با بتن پر شده است. نزدیک به هریک از چهار دیوار خارجی تا طبقه بیست و ششم دارای ۲ ابر–ستون و ۲ ابر– ستون فرعی و ۲ ستون گوشه ای است. ابر– ستون ها و ابر– ستونهای فرعی با بتن مسلح ۱۰۰۰۰ Psi پر شده اند.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 768x1024px.

جسارت در ساخت
بنا کردن ساختمان آسان نبود، لازم بود هزاران تن فولاد و بتن به آسمان بلند شود. زلزله ای در زمان ساخت در مارس ۲۰۰۲ سبب افتادن جرثقیلی در برج شد و چندین کارگر ساختمانی کشته شدند. همچنین سازندگان مجبور بودند به تقاضای دستور ساخت مبرم و طاقت فرسا به علت نزدیکی برج ۱۰۱ به فرودگاه Sungshan رسیدگی کنند. با توجه به درگیریها، مسیر های پرواز، تهدید می شد، بنابراین در زمان ارائه طرح ۶۰ طبقه پیشنهاد شد که ارتفاع را محدود می کرد.

 تکمیل کننده های ترکیب این برج، رصد خانه و فضای رستوران در طبقه ۸۶ و ۸۸ هستند. منظور فراهم کردن یک تاثیر قابل توجه از تایپه همراه با چشم اندازی از کوهستان، رود Keelung و جنوب دریای چین به طرف شمال برای گردشگران و جهانگردان است که موجب افزایش درک آنها را از حوزه رودخانه خواهد شد. درفضای باز برج ۱۰۱Taipei آتریومی وجود دارد که نمونه شبیه به آن به سبک باروک، بنام Pizza del Campideglio در رم می باشد. این محل، چشم انداز فوق العاده ای رو به بالا به سقف شیشه ای و به اطراف و فروشگاهها دارد.

تکمیل طرح برج ۱۰۱ باید بعنوان یک دستاورد مهم برای تایوان در نظر گرفته شود و البته شاهدی براین موضوع است که این کشور می تواند از نظر فرهنگی و اقتصادی در سطح جهانی رقابت کند. اغلب تایوانی ها از آنچه که برج ۱۰۱ نشان می دهد احساس غرور می کنند. در تایوان، احتمالاً چنین سرمایه گذاری به شکل دیگر طراحی های شگرف ادامه پیدا کند. اگر تالار شهر Taichung توسط Frank Gehri و موزه Guggenheim توسط Zaha hadid در Taichungساخته شود، جزیره تایوان به جلب توجه جهانی ادامه خواهد داد.

بزرگترین برج مسکونی جهان در منطقه‌ای زلزله‌خیز ساخته شد تا میزان مقاومتش را به نمایش بگذارد. تایپه ۱۰۱نام برج ۱۰۱ طبقه‌ای است که با ۵۰۸ متر ارتفاع به‌عنوان بلندترین برج مسکونی در کتاب رکوردهای جهان ”گینس” ثبت شده است

سرعت بعضی از توفان‌های این منطقه بیش از ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است و گاهی در این منطقه سالی ۲۰۰ بار زلزله می‌‌آید.

تا پیش از آغاز سال ۲۰۰۵، برج‌های دو قلوی پتروناس در شهر کوالالامپور، پایتخت مالزی رکورد بلندترین ساختمان مسکونی جهان را داشتند، اما امروز «تایپه ۱۰۱» ۵۶ متر بلندتر از آنهاست و رکورد بلندترین را در اختیار دارد.

هزینه ساخت این برج ۱٫۵ میلیارد یورو و بیشتر آن صرف فن اورى ایمن سازی این برج شده است .

پس از حادثه تروریستى ۱۱سپتامبر و ویرانى برج هاى دوقلو مرکز تجارت جهانى نیویورک ،سازندگان این برج همه سیستم هاى ایمنى ساختمان را بار دیگر مورد بازنگرى قرار دادند .

حادثه ۱۱ سپتامبر به معماران و مهندسان ثابت کرد که حادثه اى مثل اتش سوزی در یک آسمانخراش میتواند حتی از زلزله یا توفان هم خطرناک تر باشد ، به همین دلیل اسکلت فولادی برج را با نوعی ماده ضد حریق پوشاندند .

راز مقاومت این برج در کره فولادی است به وزن ۶۶۰ تن که در بین طبقه ۸۷ تا ۹۲ تایپه ۱۰۱ به ۱۶ بازوی فولادی آویخته شده است. این پاندول غول پیکر تعادل ساختمان را در برابر زلزله‌های بسیار شدید و توفان‌های مهیب که در این منطقه امری عادی و همیشگی است، حفظ می‌‌کند.

داستان ساخت این برج مربوط به شش سال پیش است . ” چن شوى بیان ” رئیس جمهور فعلی تایوان و شهردار آن زمان تایپه قصد داشت تا در تایپه ، پایتخت تایوان ، یک بناى یادبود بسازد.

طرح اولیه مربوط به سه ساختمان بلند بود ، اما شهردار تایپه می خواست یک بنای منحصر به فرد و بی همتا براى شهر و کشورش بسازد ، بنایى که بتواند رکورد بشکند و در کتاب گینس ثبت شود. او و همکارانش پس از بررسی طرح های مختلف ، این آسمانخراش ۱۰۱ طبقه را که براساس شاخه گیاه بامبو طراحی شده است ، انتخاب کردند . جالب است بدانید براى طراحی داخلی این ساختمان از راهنمایی و دیدگاه های استادان ” فنگ شویى ” که روش باستانى فرهنگ شرق در طراحی و چیدمان بناهاست استفاده شده است . هدف فنگ شویى ایجاد حس هماهنگی در فضاى ساختمان است .

شهر ممنوعه و دیوار چین براساس اصول فنگ شویى ساخته شده است . در تایپه ۱۰۱ ، پنجره ها ، چارچوب درها ، جهت اتاق ها و … نیز براساس اصول فنگ شویى تنظیم شده است .

یک گروه ژاپنی سیستم‌های ساختمان‌سازی و آسانسور، سریع‌ترین آسانسور دنیا را در ساختمان ۱۰۱ تایپه مرکز تایوان که با ۵۰۸ متر ارتفاع ، بلند‌ترین ساختمان جهان شمرده می‌شود، نصب کرده است.

دو دستگاه از این آسانسور که در ساختمان اداری ۱۰۱ طبقه تایپه نصب شده است می‌تواند با سرعتی حدود یک هزار و ۱۰ متر در دقیقه یعنی ۶/۶۰ کیلومتر در ساعت صعود کند. این آسانسور که به‌عنوان پرسرعت‌ترین بالابر جهان درکتاب رکوردهای جهانی گینس به ثبت رسیده است، گنجایش ۲۴ نفر و یا ظرفیت حمل یک ‌هزار و ۶۰۰ کیلوگرم را دارا است.

آیا تایپه ۱۰۱ واقعا بلندترین سازه جهان است ؟

بسیاری معتقدند عناصری همچون تیر پرچم ، آنتن و منارهای مخروطی که از ملحقات تعداد زیادی از ساختمان‌های بلند هستند، نباید در اندازه‎گیری ارتفاع ساختمان به حساب آورده شوند. همچنین از نظر فنی، برج‌های مشاهده و برج‌های مخابراتی بایستی به عنوان سازه در نظر گرفته ‎شوند و نه ساختمان، چون این نوع برج‌ها قابل سکونت نبوده و فاقد فضای مسکونی یا اداری هستند.

با این اوصاف، به نظر می‎رسد برج تایپه ۱۰۱ (Taipei 101 Tower) در تایوان، با ارتفاعی بالغ بر ۵۰۸ متر، بلندترین ساختمان حال حاضر جهان باشد.

اما بایستی توجه داشت که منار مخروطی بزرگ آن (با ارتفاع ۶۰ فوت) باعث این افزایش ارتفاع ‎شده است. پیش از ساخت برج تایپه ۱۰۱، برج‌های دوقلوی پتروناس (Petronas Twin Towers) در کوالالامپور مالزی ، بلندترین ساختمان‎های جهان به شمار می‌رفتند. همانند برج تایپه ۱۰۱ ، بخش قابل توجهی از ارتفاع برج‌های دوقلوی پتروناس نیز به مناره‌های مخروطی‌شان مربوط است ، نه به فضای قابل استفاده آنها.

اگر در محاسبه ارتفاع ساختمان، تنها فضای قابل سکونت مد نظر قرار گیرد و از سطح پیاده‎رو ورودی اصلی تا رأس سازه‎ای ساختمان (بدون احتساب تیرهای پرچم و مناره‌ها) اندازه‌گیری شود، در این صورت برج سیرز (Sears Tower) شیکاگو، با ارتفاع ۴۴۲ متر ، که در سال ۱۹۷۴ ساخته شده است ، هنوز نیز عنوان بلندترین ساختمان جهان را برای خود حفظ خواهد کرد.

اما اگر در اندازه‌گیری ارتفاع ساختمان‌ ، مناره‌ها ، تیرهای پرچم و آنتن‌ها نیز به حساب آورده شوند ، در این صورت رده‌ بندی بلندترین ساختمان‎های جهان ، بایستی تمام سازه‎های ساخت بشر را ـ چه فضای قابل سکونت داشته باشند و چه نداشته نباشند ـ در بر بگیرد. با این فرض ، برج CN در کانادا ، برج مخابراتی و جاذبه گردشگری تورنتو با ارتفاعی بالغ بر ۳۳/۵۵۳ متر ، بلندترین ساختمان حال حاضر جهان خواهد بود.

نکته جالب توجه اینجاست که هیچ یک از این ساختمان‌ها ، بدون توجه به اینکه بر اساس چه معیاری عنوان بلندترین ساختمان جهان را به خود اختصاص داشته باشند ، این عنوان و جایگاه‌ را برای مدت طولانی در اختیار نخواهند داشت. با توجه به رقابت شدیدی که در حال حاضر میان کشورهای مختلف برای برافراشتن ساختمان‌های هر چه بلندتر وجود دارد ، حتی ساختمان‌های بلندتری که هم اینک در مرحله طراحی و بر روی کاغذ هستند ، نیز نبایستی از حفظ درازمدت جایگاه‌شان در آینده مطمئن باشند .

منابع:

www.archiweek.com

moein-omran.blogfa.com

گردآوری و تنظیم : www.naghsh-negar.ir
 

نظرات 3 + ارسال نظر
بیتا چهارشنبه 10 اسفند 1390 ساعت 19:19

سلام مهندس جان بامرامی حسابی بابت پستات ممنون

لطف داری خانم مهندس

کانون هلال احمر دانشگاه اورمیه در نظر دارد که با همکاری بنیاد کودک به مناسبت چهارشنبه سوری و عید نوروز آرزوهای کودکان سرطانی را برآورده نماید. از آنجایی که بنیاد کودک یک (ngo) بوده و کاملا مستقل از دولت است با کمک های شما هم نوع دوستان عزیز اداره می شود.لذا دوستانی که مایل به کمک و برآورده شدن آرزوی این بیماران می باشند می توانند کمک های نقدی خود را هر چند که بسیار اندک باشد به کانون هلال احمر واقع در مجتمع فرهنگی دانشکده کشاورزی تحویل داده و برای اطمینان از رسیدن این کمک ها به کودکان، رسیدی که بنیاد کودک ارائه خواهد داد به پانل کانون نصب خواهد شد.

هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم
ساعات حضور در کانون: همه روزه از ساعت 12:30 الی 2

ا.حیاتی دوشنبه 15 اسفند 1390 ساعت 18:12 http://arayehazin.blogfa.com

با سلام . اولین باریست که میهمان وبلاگتان هستم . از مطالبتان خوشم آمد . امیدوارم با بروز کردن بلاگتان مرا هم خبر کنید . اگه دوست داشتید به بلاگ من هم سر بزنید .
موفق باشید

حتمآ ....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد