هنر و معماری

"وبگاه دانشجویان معماری 89 - دانشکده هنر،ارومیه "

هنر و معماری

"وبگاه دانشجویان معماری 89 - دانشکده هنر،ارومیه "

معماری اسپانیا و ادراک هنر اسپانیا

اندلس یا همان اسپانیای امروزی، حلقه میانی فرهنگ و هنر اسلام و غرب است. حضور هشتصد ساله مسلمین در این سرزمین و به بار نشستن عمیق فرهنگ و هنر اسلامی، اسپانیا را پلی میان دو تمدن بزرگ تبدیل نمود. این تاثیر در دو محور قابل بررسی است یکی هنر مسیحیانی که تحت تسلط حکومت‌های اسلامی می‌زیستند و دیگری هنر اسلامی است که تحت تاثیر هنرهای متداول در سایر سرزمین‌های تحت حکومت اسلام در اسپانیا رواج یافت.


طی تسلط حکومت خاندان‌های مختلف اسلامی مستقر در اسپانیا برای گروهی از مسیحیان که در حفظ فرهنگ و هنر قومی خود می کوشیدند اما ناگزیر به پذیرش نفوذ فرهنگ و معماری اسلامی بودند هنری متداول شد که از سده هشتم تا یازدهم میلادی (دوم تا پنجم ه‍. ق)در کنار معماری و هنر اسلامی تحول می یافت. دراین شیوه در سده یازدهم میلادی با نفوذ و رواج هنر رومی‌وار متروک ماند و از میان رفت.


ادامه ی مطلب... 


ادامه مطلب ...

مجتمع مسکونی باس/ پل رودولف


معمار: پل رودولف

مکان : فورت وورث، تگزاس

سال ساخت: ۱۹۷۰ – ۱۹۷۲

یک معمار متبحر نه تنها توانایی طراحی بر روی یک مقیاس را دارد بلکه می‌تواند با حفظ سبک و تکنیک، مقیاس کار خود را تغییر دهد. طراحی‌های پل رودولف، معمار تربیت شده بین المللی، از خوابگاه‌های کوچک تا واحدهای مسکونی و مراکز عمومی با مقیاس بزرگ وجود دارد. وی پس از فارغ التحصیلی از موسسه پلی تکنیک آلاباما در آبرن، به مطالعات و طراحی پرداخت. او در مطالعات خود سرآمد و در طراحی سبک‌های معماری را با یکدیگر تلفیق می‌کرد. پل رودولف با طرحی مبتکرانه و تکنیک‌های مختص به خود مجتمع مسکونی باس را طرحی کرد.

خانه باس یکی از معدود خانه‌های تگزاس که توسط رودلف در فورت وورث و خارج از ایالت فلوریدا ساخته شده است.

ساخت این بنا در اوایل سال ۱۹۷۰ ترکیبی از سبک معماری قدیم و جدید است که پر از تزئینات کاربردی و همچنین سرشار از پیچیدگی‌های فضایی در ساختار و فضای سه بعدی است. حجم این خانه ایجاد این توهم است که خانه از یک سری از حجم ها و صفحات شناور با افزایش وضوح کمتر و پیوستگی عمودی قطعات بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و به وسیله طبقه با سقف شیشه‌ای و پانل آلومینیوم سفید لعابدار از یکدیگر جدا می‌شوند. در این خانه حجم‌های افقی به شدت با هم تداخل دارند و بیان کننده دقت در طراحی یک واحد منسجم است و با قاب‌های فولادی سفید لعاب‌دار مناظر اطراف را دیدنی‌تر می‌کند.

خانه باس


ادامه ی وطلب ....

ادامه مطلب ...

معماری قاجار

 آیین و ویژگی ها


Iranian gardens - Bagh-e-Eram

از اواخر دوره صفویه تا اواسط سلطنت ناصرالدین شاه به علت آشفتگیهای موجود و جنگ های پی در پی و عدم ثبات و فقدان امنیت - هنرهای معماری و تزئینات ساختمانی ایران که در دوران صفویه وسعت و تنوع زیاد پیدا کرده بود طی این دوره نابسامانی ملی به انحطاط گرائید.
    فقط در دوره کوتاه کریم خان زند - ارگ کریم خان و برخی بناهای منفرد همچون مجموعه بناهای وکیل در شیراز برپا می گردد که البته هیچگاه این بناها نتوانستند تاثیر خود را به گستردگی تاثیر بناهای دوران صفوی بر سراسر پهنه سرزمینی ایران به ثبت برسانند. هر چند که این بناها نیز همچنان بر مبنای اصول سبک اصفهان ساخته می شدند و از این روست که معماران این دوره و دوره ی قاجار دنباله رو معماراندوره صفوی بوده اند.


ادامه ی مطلب ....


ادامه مطلب ...

طراحی پایدار Sustainable Design


 سه عنصر اصلی توسعه پایدار 

  جامعه ، اقتصاد، محیط

توسعه پایدار (Sustainable development) به معنی برآورده نمودن نیازهای بشر همراه با حفظ محیط زیست بطوریکه نتنها این نیازها در حال حاضر برآورده گردند بلکه در آینده دور نیز عملی گردد.به عبارت دیگر توسعه پایدار به معنی تامین نیازهای فعلی بدون صدمه زدن به نیازهای نسل های بعدی.

توسعه پایدار را به سه  و (گاهی تا چهار) قسمت تقسیم می کنند:

پایداری اقتصادی (economic sustainability)

پایداری محط زیست (environmental sustainability)

پایداری اجتماعی (social sustainability )


طراحی پایدار

طراحی پایدار از موضوعات بسیار مهم در طراحی جهان امروز است. بدون تردید یکی از موارد مهمی که انسان همواره با آن دست و پنجه نرم می کند، نحوه نگرش و برخورد با منابع انرژی و تعامل بین منابع و اثرات ناشی از این مصرف است. در نگرش پایدار، طراحی به گونه ای انجام می شود که این سه مورد در یک چرخه ارتباطی صحیح قرار گرفته و بتوان در آینده نیز از نتایج مصرف منابع در حال، بهره مند شد. به عبارت د یگر این نوع طراحی بدون داشتن نگرشی درست و تعریفی مشخص امکان پذیر نیست.


ادامه ی مطلب ... 


ادامه مطلب ...