هتل پنج ستاره "هشت باغ مشهد"

پروژه هتل پنج ستاره هشت باغ مشهد توسط گروه معماری بن سار و با مدیریت محمد مجیدی طراحی شده است.
پروژه هتل پنج ستاره هشت باغ مشهد توسط گروه معماری بن سار و با مدیریت محمد مجیدی طراحی شده است. سایت پروژه که در ابتدای یک از سه بلوار اصلی منتهی به حرم قرار گرفته است، جایگاه مناسبی برای اقامت و تفریح بازدیدکنندگان شهر است.

از آنجا که گردش در شهر بعد از زیارت، مهم ترین فعالیت بازدیدکنندگان مشهد است، امکان گردشگری در پروژه جزو الزامات آن قرار گرفت. به همین منظور هشت حیاط درون پروژه با ویژگی های خاص براساس نوع فعالیت و پوشش گیاهی به خصوص از طریق فضاهای عمومی به هم متصل شد به طوریکه این حیاط ها، موقعیتی برای ایجاد فضایی لذتبخش و پایدار را فراهم می کند.



همچنین نفوذپذیری فضاهای باز درون پروژه، امکان دسترسی نور و تهویه طبیعی را در تمامی فضاهای داخلی آن میسر می سازد.

در ساختار بنا از نقوش تزیینی خط معقلی به کار رفته در صحن حرم الهام گرفته شده است که مقیاس آن به طور اغراق آمیزی بزرگ شده و به صورت تعبیری انتزاعی به کار برده شد تا از حضور نمادین پروژه در احترام به حرم مطهر اجتناب شود. ضریح و تعبیرهای آن که توسط هنرمندان ایرانی معاصر انجام شده، الهام بخش نمای پروژه شد تا احساس حضور در یک مکان مذهبی مورد تاکید قرار گرفته شود.







منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز

برج های فیلوتاکتیک

آقای صالح معصومی شکل جدیدی از زندگی در واحد های مسکونی را ارائه داده است.


تمام برج های مسکونی که تا کنون ساخته شده اند (از ساده ترین فرم های جعبه مانند اواخر قرن نوزدهم تا پبچیده ترین فرم های اوایل قرن بیست و یکم) یک نقطه ضعف مشترک بزرگ دارند. ساکنین این برج ها، آسمان باز را بالای سرشان ندارند، زیرا آپارتمان هایشان حیاط ندارد. این مشخصه مشترک برج های مسکونی تاثیرات روانشناختی منفی فراوانی بر مردم و به ویژه کودکان ساکن این ساختمان ها می گذارد.

از دیدگاه معمارانه، این نقطه ضعف رایج از آنجا ناشی می شود که تقریبا در تمامی برج های مسکونی ساخته شده تا این تاریخ (2012)، کف طبقه ی بالایی سقف طبقه ی پایینی است، بنابراین امکان شکل گیری حیاط برای واحدها وجود ندارد.



حیاط جزئی اساسی و كهن در خانه سازی انسان در طول تاریخ بوده است، اما در برج های مسکونی این جز حیاتی خانه سازی انسان فراموش شده است و این یک فراموشی عمدی و آگاهانه از سوی تفکر سرمایه داریست که تقصیر آن بر گردن دانشمندان و معماران و ناتوانی آن ها گذاشته می شود.

یك خانه، بدون حیاط، یك خانه نیست، یك واحد آپارتمانیست و یك واحد آپارتمانی مكانی طبیعی برای زندگی انسان نیست، زیرا نتیجه هزاران سال زندگی او – حیاط- را نادیده می گیرد.



در برج های فیلوتاکتیک، کف طبقات مشترک نیست و این تفاوت اساسی بین سیستم فیلوتاکسی و سیسنم دومینوی لوکوربوزیه است. در برج های فیلوتاکتیک، هر واحد آپارتمانی حیاط روباز شخصی خودش را دارد، بنابراین می توان هر واحد این برج ها را یک خانه نامید.



ادامه نوشته

the most interesting statues in the world!

http://www.nezamabad.ir/userfiles/image/%D9%85%D8%AC4.jpg

 

http://www.nezamabad.ir/userfiles/image/%D9%85%D8%AC5.jpg

 

http://www.nezamabad.ir/userfiles/image/%D9%85%D8%AC6.jpg

 

http://www.nezamabad.ir/userfiles/image/%D9%85%D8%AC7.jpg

 

http://www..nezamabad.ir/userfiles/image/%D9%85%D8%AC8.jpg

 

http://www.nezamabad.ir/userfiles/image/%D9%85%D8%AC9.jpg

 


ادامه نوشته

ایده های جالب و خلاقانه در طراحی

 

یک ایده جدید استفاده از این چسب زخم‌ها را راحت تر و کاربردی‌تر می‌کند. در طرح این ایده از قسمت‌های قابل جدا شدن در چسب زخم استفاده شده که می‌توان پس از قرار دادن آن روی زخم ، قسمتی از آن را کند تا اگر چسب روی قسمتی از انحنای اعضای بدن قرار دارد یا در جایی است که تحرک باعث چروکیدگی و بلند شدن آن از پوست می‌شود، جلو گیری کرد.


البته این ایده تنها به اینجا خلاصه نمی‌شود و جالب اینکه طراحان به این هم فکر کرده‌اند که اگر روی صورت و هر جای دیگر بدن زخمی ایجاد شد چسب زخمی را به رنگ پوست شما ارائه دهند تا چسب زخم کمتر به چشم بیاید 
این طراحان خوش فکر حتی برای این چسب زخم یک نشان دهنده زمان تعوض هم قرار داده اند به گونه ای که در زمان نیاز چسب زخم با تغییر رنگ در قسمت میانی به شما اعلام می کند که وقت تعویض آن فرا رسیده است.

 


وسایل خانه با طرحهای خلاقانه و متفاوت:

ادامه نوشته

سازه های بسیار زیبا و دیدنی







ادامه نوشته

همه به يک آرشيتکت نياز دارند :-)

این مطلبو استاد عزیزم واسم ایمیل کردن منم گذاشتمش تو وب..


 

همه به يک آرشيتکت نياز دارند

از من بشنوید و يک دوست آرشيتکت (مهندس معمار) داشته باشيد... او مي‌تواند براي شما دوست بسيار مفيدي باشد چون از هر چيزي سر در مي‌آورد؛ از فاضلاب گرفته تا نقاشي! من گاهي آرشيتکت‌ها را با وانت دوکابين مقايسه مي‌کنم. هم خوب بار مي‌برد و هم مسافر!


يک آرشيتکت مي‌داند چه موسيقي‌اي براي گوش دادن بهتر است، و مي‌داند شيب سقف خانه‌تان بايد چقدر باشد. او همچنين مي‌داند قيمت مسکن چقدر تغيير کرده و چطور بايد از شهرداري جواز گرفت.


يک آرشيتکت مي‌داند چگونه به خانه‌ها دستبرد مي‌زنند، مي‌داند بزرگراه‌ها را چگونه طراحي مي‌کنند، مي‌داند جز و کل چه نسبتي با هم دارند، يا تاريخ و جامعه‌شناسي چه نقش و اهمیتی در زندگي امروز ما دارند! در يک معنا يک کارشناس مُد است و از سوي ديگر در جستجوی هويت اوست.


اگر بخواهيد کابينت‌هاي خانه‌تان را نوسازي کنيد به دوست آرشيتکت‌تان زنگ بزنيد، بي او سراغ بازار و کابينت‌ساز نرويد، مطمئن باشيد چه هنگام خريد جواهرات، چه در هنگام سفارش مبل‌هاي خانه‌تان، چه در هنگام انتخاب گل و گياه براي باغچه منزلتان، و چه در هنگام خريد يک زمين، يک آرشيتکت مي‌تواند مشاور بسيار خوبي برايتان باشد.



جالب آن است که يک آرشيتکت کارهايي را مي‌کند که همه بلدند. هر کاري که يک آرشيتکت انجام مي‌دهد متخصصان ديگري هستند که بهتر از او انجام مي‌دهند، جز تهیه نقشه (این همه بلدند!).

آرشيتکت براي مشاوره در کارهاي روزمره شماست و به ياد داشته باشيد نيازهاي شما را در حوزه‌هاي پيشرفته نمي‌تواند رفع کند. او خودش براي کارهاي پيچيده از خدمات مشاوران بهره مي‌گيرد، پس از او نخواهيد که برايتان يک شبکه داخلي کامپيوتري راه‌اندازي کند، يا اندازه ستون‌هاي ساختمان‌تان را محاسبه کند، يا لوله‌ها و پمپ‌هاي استخرتان را طراحي کند. ممکن است اين کار را بپذيرد ولي مطمئن باشيد کار خوبي از آب در نخواهد آمد.



شغل يک آرشيتکت ايجاب مي‌کند که از همه چيز سر در بياورد و اين  دقیقاً   مايه رنج اوست.

 گاهي آرشيتکت‌ها به خود مي‌گويند اقيانوسي به عمق يک سانتي‌متر!

هتل رویایی Monastero Santa Rosa در ایتالیا !


7
8
9
10
11

ادامه نوشته

طرح دیدنی هتل شناور

یک طراح ایتالیایی طرح یک هتل شناور مجلل را ارائه کرده است انرژی خود را به طور کامل از طریق سلول های خورشیدی رنگ حساس که در دیوارها و سقف آن کار گذاشته شده، تأمین می کند.

"میشل پوزولانتی" طراح صنعتی ایتالیایی در رابطه با طرح "استراحتگاه شناور خورشیدی" خود اظهار داشته است : این هتل می تواند در امتداد خطوط ساحلی حرکت کند و مسافران آن که شش نفر هستند می توانند در قسمت تحتانی هتل که در زیر آب قرار می گیرد، زندگی دریایی را تماشا کنند.

 

طرح پوزولانتی مبنی بر سلولهای خورشیدی رنگ حساس است که در ساختمان آن کار گذاشته می شود

سلول خورشیدی "رنگ حساس" گونه‌ای سلول خورشیدی ارزان قیمت متعلق به دسته سلول‌های خورشیدی لایه نازک است. اساس کار این سلول‌ها یک نیمه‌‌ رسانا است که بوسیله یک آند حساس به نور و یک الکترولیت تشکیل می شود.

 


ادامه نوشته

عجیب‌ترین رستوران‌های جهان


«سفر بدون مزه كردن غذاهای محلی جایی كه به آن سفر كرده‌اید بی‌معنی است.» این یک نصیحت کاملا سنتی است كه خیلی از ما ترجیح می دهیم به جای عمل به آن، به نفع جیب مان به غذاهای دم دستی و کنسروی روی بیاوریم. اما گاهی بعضی از رستوران‌ها را نه به خاطر غذاهای‌

در این جا چند رستوران را به شما معرفی می کنیم که گردشگران تمام دنیا به خاطر عجیب و غریب بودن‌شان به آنها سر می زنند. رستوران هایی که به خودی خود تبدیل به جاذبه گردشگری شده اند!

عجیب‌ترین رستوران‌های جهان

رستوران پرنده

اگر ترس از ارتفاع دارید، هیچ وقت به رستوران اسكای،‌ در صوفیه بلغارستان فکر نکنید! این رستوران درست روی آسمان ساخته شده و شما برای غذا خوردن باید وسط زمین و هوا معلق باشید! این رستوران در واقع از یك میز و 12 تا 16 صندلی تشكیل شده است؛ همه وسایل پذیرایی از شما و مهمانان‌تان روی میز چیده می‌شود و بعد ... بعد شما و میز و صندلی‌ها به آسمان می‌روید! در واقع یك جرثقیل شما و میزتان را بلند می‌كند و در نتیجه شما می‌توانید در فاصله 50متری از زمین شام‌تان را نوش‌جان كنید. حالا این ایده در بسیاری از نقاط جهان به كار گرفته شده است.

عجیب‌ترین رستوران‌های جهان

 

ادامه نوشته

معماری سبز(بام سبز)

مقدمه:
از آن جا که احداث بام سبز در برنامه ریزی شهری  بیشتر شهرهای پیشرفته جهان به صورت یک دستورالعمل اجرایی در ساختمان سازیدرآمده است،  لزوم استفاده از انرژی های پاک وتوجه به محیط زیست و ساکنان آن در گستره زمانی  نامحدو د ضروری به نظر می رسد.  امروزدر آلمان بطور تخمینی 10 %  از خانه ها دارای بام سبزند.  درشهر توکیو  برنامه توکیو 2000   در آوریل  2001 وارد عمل شد ، در این برنامه  فضای قابل استفاده  ساختمان های جدید  با متراژ بیش از 1000 متر مربع  باید دارای 20 % فضای سبز باشند.  بام سبز در برنامه ریزی شهری شمال آمریکا  در جاهایی مثل شیکاگو، پرتلند ، اورگن و تورنتو کانادا   موثر بوده  و  در نظر گرفته می شود. در شیکاگوجایی که 20000 فوت مربع  بام سبزدر بالای شهرداری آن قرارگرفته  قانون ذخیره سازی  انرژی  شیکاگو  در سال 2002  تصویب شد و مقرر گردید  ساختمان سازی جدید  باید دارای بام سبز یا بام انعکاسی  باشد. درونکوور افزایش جمعیت افزایش ناپایداری  در دو زمینه  مصرف  انرژی   و فاضلاب  است و متخصصین تشخیص داده اند  که تکنولوژی بام سبز  به حل این دو موضوع کمک خواهد نمود.
باتوجه به اثرات زیست محیطی وتنوع گونه های جاندار بام سبز موجب تاثیرات مثبت نسبت به محیط می شود. کاهش آلودگی ناشی از فاضلاب واقزایش میزان اکسیژن لازم برای انسان از دیگر اثرات مثبت بام سبز محسوب می شود. ازآن جا که پیشینیان در طول زمان از ویژگیهای این نوع بام بهره جسته اند، استفاده از آن در محیط شهری  ضمن جذب سر وصدا وخنک سازی باکاهش مصرف انرژی همراه است. ساکنین بام سبز با تولید مواد غذایی  گیاهی  با نثبیت خاک یک سیستم  پایدار را ایجادمی کند. جستجو وسرمایه گذاری  در تکنولوژی بام سبزمهمترین روشی است  که به شهر های ما  اجازه رشد و توسعه  با اطمینان از حفاظت  و ادامه حیات  بشر و محیط  می دهد. به نظر می رسد که زمان آن رسیده است که ایران نیز در مقیاس کلان شهرهایی چون تهران بایستی در این راستا گامی بردارد.
 پیشینه بام باغ:
بام سبز هزاران سال پیش  در باغ های معلق بابل   گزارش شده و پس از آن   صدها سال پیش   بویژه در اروپا ی غربی  بکار می رفته ، اما هنوزنحوه تشکیل آن  دراقلیم های محلی  به خوبی شناخته شده نیست.
تعریف بام باغ:
بام باغ که بام سبز، بام گیاهی وبام زیستی نیزنامیده می شود، یک سیستم سبک وزن مهندسی سازاست که رشد گیاه  را در بام میسر ساخته ودرعین حال ازبام  محفاظت می کند.
درحالیکه  بام باغ  تکیه بر گلدان های سنگین  و باغبان دارد، سیستم های باغ سبز  مجموعه وسیعی  از زندگی گیاهی  می باشند. بام سبز نه تنها سطحی است که با رنگ سبز پوشیده شده بلکه یک سطح زنده ازگیاهان رویشی در لایه خاک در بالای بام است. یک لایه خاک کم عمق یا ضخیم همراه باپوشش لایة زیرتر خاک که در بخش مواد به آن اشاره خواهد شد درپوستة بام پخش شده اند .گاه این پوشش  همراه با محافظ  ریشه ای واغلب با یک لایه زهکشی  درزیرآن همراه است و  گونه های گیاهان مقاوم در برابر خشکی  درآن رشد می یابند.
 معمولا سدوم ( گل ناز ) در پوشش گیاهی بام های گسترده  انتخاب می گردد. این مسئله موجب شکل دهی حصیر پوشش جالبی از گلها می شود که چشم انداز آن با فصل ها تغییر می یابد . پوشش گیاهی سقف به  هیچ وجه پوسته ضد آب  آنرا  نابود نمی سازد. در واقع این پوشش از صدمات اشعة ماورای بنفش که دائما روی  آن می تابد محافظت می کند.                                                                                                    
وقتی که دربارة بام سبز صحبت می شود تمایزی بین بام های سبز گسترده و متمرکز وجود دارد یک بام گسترده یک لایة نازک خاک و گیاهان مقاوم خشکی را دارد و اغلب نیاز به کمی نگهداری است و حتی هیچ نوع نگهداری لازم ندارد . تنها محدودیت آن،انتخاب گیاهان است  یک بام سبز متمرکز لایة خاک ضخیم تری دارد و شبیه باغ معمولی است با درختان و بوته ها و البته نیاز به نگهداری نظیر یک باغ دارد و فقط باید روی سقف هایی بنا شوند که بتواند بار سنگین را تحمل کنند . 
استفاده از پوشش گیاهی روی بام یک اختراع جدید نیست. بام های چمنی یک تکنیک ساختمان سازی متعارف و سنتی در بسیاری از نقاط ا ست. هر چند در دهة اخیر روش های جدیدی به دلیل نیازمندی هایی که امروزه در شهرها داریم توسعه یافته است . تفاوت بین یک بام سبز جدید و یک بام سبز چمنی سنتی قابل توجه است و این مربوط به تفاوت اهداف و مواد بکار رفته و در دسترس می شود .  هدف اصلی در گذشته  استفاده از چمن به منظور عایق بندی و حذف لایه آب بندی بود که اغلب با پوست درختان غان صورت می گرفت . امروزه  اساسا هدف  محیطی – اقتصادی و دررابطه با بهبود مدیریت اصلاح فاضلاب سطحی ؛ سلامتی و زیبایی شناسی است .
بام سبز دارای فواید اختصاصی وعمومی بسیار است از آن جمله:
 فواید اختصاصی  شامل :
1 – فواید  اقتصادی: کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش  و افزایش  ارزش دارایی در کانادا  یک خانه یک طبقه ای   با بام علفی  و پوشش خاک  9/3  اینچ  مورد مطالعه قرار گرفت  و نشان داده شد که بام سبز  موجب کاهش  25 %  انرژی سرمایش  در تابستان شده  است .
- حفاظت از پوسته بام:  بام سبز می تواند طول عمر پوسته بام  رااز طریق حفاظت  در مقابل اشعه فوق بنفش  ودر پی آن انبساط وانقباض ناشی از نوسانات حرارتی  افزایش دهد. بیشتربام ها  هر 15 تا 20 سال  باید جایگزین  شوند  بعضی بام های سبز درآلمان  تا 40  سال بدون نیاز به هیچ تعویضی عمر کرده اند.
 - عایق  صوتی : بام پوشیده با خاک  وگیاهان  می تواند عایق صوتی باشد.
-  فضاهای مطبوع  و تفریحی:  بام سبز فضاهای  طبیعی  و زیبایی  برای تفریح  فراهم می سلزد.
 - تولید غذا:  یک بام سبز با طراحی خوب  می تواند دارای  گیاهان  وسبزیجات  رایج درباغ  سنتی  باشد . یک هتل  درونکوور کانادا  سبزیجات خود را روی  بام سبزپرورش داده  وبا این روش  درهزینه غذای آشپز خانه خود  30000 دلار   در سال صرفه جویی کرده است .
  فواید عمومی  شامل  :
1 – کاهش  اثرات جزایر گرمایی شهرها:  اصطلاح  اثر  جزیره گرمایی  به اختلاف  حرارت  بین  شهر و حومه آن اتلاق  می شود. این اختلاف حتی  می تواند  تا 10  درجه  بین  شهر و حومه آن  باشد. بام سبز با اثر جزیره گرمایی  با افزایش پوشش گیاهی   که به چشم انداز  شهر اضافه شده  مقابله  می کند. گیاهان محیط اطراف خود رااز طریق چرخه طبیعی  تبخیر  - تعرق  خنک می سازند.
 مراکز شهری
2- حفاظت  از فاضلاب:  فاضلاب  مسئله جدی آلودگی آب است .  بام سبز75 %  از  بارش  یک  اینچی  باران  را دریافت  می کند . بام  سبز بار بیش از حد سیستم های مجاری فاضلاب  راآرام  می سازد . یک  کانال از از پشت  بام  به مجاری فاضلاب  موجب جاری شدن  فاضلاب  روی پیاده رو می شودکه در بالای خود  ذرات  خطرناک را حمل می کند .  در طی بارش شدید بیشتر  شهرها مجازی فاضلاب  خود را با مجاری  فاضلاب خانگی  وصل   می کنند و به این ترتیب  بار فاضلاب بیشتر می شودکه این عمل موجب افزایش  فشار برتاسیسات گندزدایی  خواهد بود می شود.  عدم ترمیم مجاری فاضلاب  آبراه های  شهررا بی اثر خواهد کرد .
3 – اصلاح کیفیت  آب  بام سبز با جذب  دی اکسید کربن  و تولید اکسیژن  موجب  تصفیه هوا  می شود .  فقط 1/5 متر مربع  علف سبز نبریده  ( زنده ) اکسیژن کافی  سالانه   یک  شخص را فراهم می سازد. یک متر مربع  ( 10.76  فوت مربع)  از بام سبز علفی می تواند   2/0  کیلوگرم  از ذرات معلق  هوا را در سال  حذف نماید.
4 -  ذخیره انرژی: نقش ابزاری دیگر بام سبز  توانایی کاهش  حرارت اطراف شهرها است  دمای کم  در ماه های تابستان  موجب  کاهش  تقاضای الکتریسیته می شود.  در طی ماه های زمستان  بام سبز می تواندعایق مهمی  باشد وکاهش تقاضای  انرژی گرمایی را فراهم نماید .
انواع بام سبز
بام های باپوشش گیاهی که اکنون دراروپا بطورگسترده برای ذخیره انرژی وکاهش اثرجزایر گرمایی نواحی شهری و بهبود محیط شهری بکار می رود، به طور کلی به سه نوع تقسیم می شود:
 1 – بام سبز گسترده: نیاز به 1 تا 5 اینچ ( کمتر از 15 سانتیمتر) عمق خاک و اساسا گیاهان با ریشه های کم عمق دارد و نوعا شبیه چمنزار است این نوع بام باری در حدود 80 تا15 فوت مربع / پوند به بام اضافه می کند. این نوع بام نوعا نیاز به اصلاح ساختارندارد. هزینه بام سبز گسترده درحدود12 دلار برای هرفوت مربع درآمریکااست واین هزینه شامل کلیه مصالح لازم ازعایق بندی رطوبتی بام تا انواع گیاهان لازم خواهد بود .
2 – بام سبز متمرکز: این بام حداقل به 1 فوت عمق خاک نیاز دارد و در واقع ضامن ایجاد یک باغ است که این باغ شامل درختان بوته ها و سایرمناظر تزئینی است . این بام باری حدود پوند 150 – 80را به بام اضافه می کند ونیازبه نگهداری زیاد دارد. به جهت ایمنی ناشی از بار اضافی، ساختمان نیاز به ظرفیت باربری بیشتری دارد .
3 – بام سبز هیبرید ( ترکیبی ) : ترکیبی ازدو بام گسترده و متمرکزاست. دارای فواید دو نوع بام ذکرشده می باشد، اما دارای ظرفیت باربیشتری است.  درعین حال سبز شدن درداخل پانلهای گسترده  سبک وزنی صورت می گیرد .

ادامه نوشته

آسمانخراش اتمسفر...

آسمانخراش اتمسفر در ادامه طرح جامع توسعه پایدار هندوستان و در شهر کلکته طراحی شده است. در این آسمانخراش هشتاد واحد مسکونی تعبیه شده است.



طراحی واحد ها در 4 تیپ مختلف و برای 4 گروه متفاوت از نظر توانایی اقتصادی انجام شده است، به گونه ای که افراد مختلف می توانند براساس توانایی خود در گروه های تعیین شده قرا گیرند و این طرح، راه حلی جدید برای رفع تبعیض از بهره مندی افراد از این گونه فضاها می باشد. این آسمانخراش از سه ساختمان و یک باغ سبز بر فراز آن تشکیل شده است.

این باغ در فضایی به طول 100 متر و شبیه به فرم یک ابر در پیگره آسمانخراش جای گرفته است. این محیط منحصر به فرد، فضایی مناسب برای تفریح می باشد.
Naghsh-Negar.Ir
ساکنان می توانند از امکاناتی چون، استخر شنا، زمین اسکواش، زمین گلف، زمین بسکتبال، سالن سونا و جکوزی، زمین چمن فوتبال و پارک گیاه شناسی بهره مند شوند. همچنین در این فضا، رستوران های روباز و کافی شاپ نیز تعبیه شده است. در طراحی این آسمانخراش از متریال و مصالح بومی و الگوهای محلی استفاده شده است.

در هر طبقه، علاوه بر واحد های مسکونی، یک فضای جمعی نیز در نظر گرفته شده است. این فضا در یک بخش وسیع قرار گرفته است. این آسمانخراش علاوه بر هویتی جدید برای شهر کلکته، به عنوان یک اثر هنری در آسمان و یک نماد برای شناخت این شهر در مقیاس جهانی در نظر گرفته شده است.
ادامه نوشته

سطح در معماری

عناصر خطی در معماری :
عناصر خطی عمودی میتواند برای معرفی احجام شفاف فضا به کار روند مانند نگهداری اسقف بالای سر یا مانند چهار مناره یک مسجد بطور کلی در معماری خط بیشتر میتواند یک عنصر فرضی باشد تا عینی مانند خطوط محور که نظام دهنده بوده که حول ان عناصر میتوانند به طور متقارن گرایش یابند با انکه فضای معماری به صورت سه بعدی می باشد ولی مسیر حرکت در داخل یک بنا و ارتباط فضاها نسبت به یک دیگر ممکن است شکل خطی به خود بگیرد و حتی ساختمانها میتوانند دارای یک شکل خطی باشند و در طول مسیر حرکت ساماندهی شده باشند و در مقیاس کوچک خط میتواند عامل تفکیک و تجزیه لبه ها وجوح سطحها و حجمها باشد.
از خط به سطح :
دو خط موازی میتوانند از نظر بعدی معرف یک سطح باشند تکرار یک لایه فضای خالی بین انها می تواند معرف ارتباط بعدی ئ هر چه این خطوط به یکدیگر نزدیک تر باشند احساس سطح قوی تر است و تکرار مجموعه ی خطوط موازی به درک ما از سطح کمک می کند مانند یک ردیف ستون که معرف یک سطح و دیواری باز و منفصل در محل می باشد.

ادامه نوشته

پارکینگ هنگ کنگ

images/179463463352769730238520129287301.jpg

معماران استودیو اینترفیس interface طرح پیشنهادی خود را برای رقابت پارکینگ هنگ کنگ ارسال کردند که هدف آن خیالی جلوه دادن خودرو به عنوان یک شئ فعال شهری بوده در حالی که به طور همزمان استراتژی های پایدار را به کار می برد . علاوه بر فضاهای پارکینگ ، این طراحی چرخشی و دورانی شامل فضاهای خرید ، غذا خوری و محوطه سازی نیز می باشد . رابطه هنگ کنگ با خودرو ، توسط نسبت کمی از اشخاص دارای اتومبیل تعریف میشود . در شهری با بیش از 7 میلیون نفر جمعیت ، تنها 461 هزار خودرو به اسم رانندگان محلی ثبت شده . این شهر انبوه متراکم تنها 566618 فضای پارکینگ دارد و ما این را به شکل یک فرصت می بینیم . در حالی که بسیاری از شهرها مجبور به ذخیره حجم عظیمی از اتومبیل ها هستند به شکلی که تأثیر منفی در خیابان ها نداشته باشند ، هنگ کنگ توانایی این را دارد که متفاوت باشد . بر خلاف بیشتر توسعه های جدید معمولی که همچنان به تقلید از روش های غربی ، ماشین ها را پنهان می کنند ، پیشنهاد ما ، پتانسیل جدیدی را برای شخصیت های زیر بنایی هنگ کنگ با یکپارچه سازی آیین "drive" با برنامه های مختلط ، در نظر میگیرد .

images/179463463352646221542020126282211.jpg

 

images/1794634633526868517540201246288511.jpg

 


ادامه نوشته

خط در معماری

از امتداد دو نقطه خط به وجود می اید خط دارای طول است ولی فاقد عرض و عمق می باشد در حالیکه نقطه بطور کلی و در ماهیت ایستاست ولی خط معرف یک حرکت مسیر نقطه می باشد و دارای جهت حرکت و رشد است خط عنصر مهمی در شکل گیری هر عنصر بصری است و میتواند به اشکال اتصال -رابط-نگهدارنده-محیط کننده یا قطع کننده باشد و تعریف کننده لبه ها -شکل دهنده سطوح حتی تجزیه کننده وجوه سطوح باشد با این که خط فقط یک بعد دارد ولی به جهت قابل رویت بودن باید تا حدی ضخامت داشته باشد
عناصر خطی در معماری
عناصر خطی عمودی میتواند برای معرفی احجام شفاف فضا به کار روند مانند نگهداری سقف بالای سر یا مانند چهار مناره یک مسجد بطور کلی در معماری خط بیشتر میتواند یک عنصر فرضی باشد تا عینی مانند خطوط محور که نظام دهنده بوده که حول ان عناصر میتوانند به طور متقارن گرایش یابند با انکه فضای معماری به صورت سه بعدی می باشد ولی مسیر حرکت در داخل یک بنا و ارتباط فضاها نسبت به یک دیگر ممکن است شکل خطی به خود بگیرد و حتی ساختمانها میتوانند دارای یک شکل خطی باشند و در طول مسیر حرکت ساماندهی شده باشند و در مقیاس کوچک خط میتواند عامل تفکیک و تجزیه لبه ها وجوح سطحها و حجمها باشد

خط

در زندگي روزمره و در طبيعت، خط حضور چشمگيري دارد. در اين زمينه مي توان مثال هاي متفاوتي ذكر كرد. نقوش خطي روي لباس ها، رديف صندلي ها در سالن امتحانات، خطوط آجرهاي چيده شده، سيم ها و تيرهاي برق، تنه درختان در كنار خيابان ها ، شيارهاي شخم و ..
تنوع مثال ها و نمونه ها به خودي خود نشان مي دهد كه منظور از خط تجسمي معنايي نسبي از خط است و آن نشان دادن يك حركت ممتد و پيوسته بر سطح يا در فضاست. بنابراين خط مي تواند دو بعدي يا سه بعدي باشد.

جهت خط

خطوط تجسمي بر اساس جهت حركت مداوم در يك مسير كلي به چهار دسته ي اصلي تقسيم مي شوند كه عبارتند از :

الف(خطوط عمودي كه در طبيعت به شكل تنه درختان، تيرهاي برق و ساختمان هاي مرتفع ديده مي شوند. مفهوم اين خطوط مي تواند ايستادگي ، مقاومت و استحكام باشد.

ب) خطوط افقي كه در طبيعت به صورت سطح زمين، خط افق، پهنه دريا يا يك انسان خوابيده ديده مي شود. مفهوم اين نوع خط مي تواند آرامش ، سكون يا اعتدال باشد.

ج) خطوط مايل كه در طبيعت به شكل كناره هاي كوه، خط رعد در آسمان و سراشيبي ديده مي شوند. و در يك اثر تجسمي براي نشان دادن تحرك ، پويايي ، خشونت و عدم سكون و ثبات به كار مي روند.

د) خطوط منحني كه معمولاً در طبيعت به شكل تپه ماهور، انتشار امواج، پست و بلندي زمين و حركت بعضي از جانوران ديده مي شوند و در يك اثر تجسمي ممكن است براي نمايش دحركت سيال و مداوم، ملايمت و ملاطفت به كار گرفته شود

ادامه نوشته

نگاهي به روش معماري آرمين محسن دانشگر

سلام!!خوبه باهاشون اشنا شین....مثل اینکه دانشگاه ازاد مشهدم اومدن اما من که بی اطلاع بودم



براي بشر امروز كه از يك طرف خواهان نوآوري، و ابداع است و از طرف ديگر بي توجه به
ريشه ها نيست چه تدبيري بايد انديشيد ؟ اين تدبير،منحصر به شاخه خاصي از دانش نمي باشد بلكه درهر زمينه بايد اعمال گردد. در هر دوره تاريخي تنها فكري ماندگار است كه بديع و درعين حال اصيل باشد. اگر سنت يا " فرادهش " به معناي دقيق كلمه در هر دوره ظهورينوين دارد، در واقع منشاء و سرچشمه اي است پويا كه در حال تجلي دائم است.
 انديشيدن در هر زمينه از جمله معماري كه به اعتباري مادر همه هنرهاست نبايد در قالبي از پيش تعيين شده باشد. معماري تنها در صورتي مي تواند در عين رو به توسعه و نو بودن، جوابگوي نيازهاي بشري باشد كه درعين حال كه پويا و جديد باشد از يك طرف تمامي اقتضائات و شرايط را از جمله شرايط زماني، مكاني، روحي افراد را مورد ملاحظه قرار دهد و از طرف ديگر تاريخ و فرهنگ هر قوم در آن مورد توجه باشد. وقت آن فرا رسيده تا به ياري قوه خيال كه با بازي خاص خويش قادر است صورتهاي زيباي بسيار متنوع بيافريند و با تكيه بر اطلاعات كافي و مباني اساسي در زمينه معماري، به طرحي بيانديشيم كه بهترين استفاده را در خدمت زمان انجام دهد. به عبارتي تلفيق زمان و مكان به اين معني كه به اقتضاء زمان و ساعتهاي متفاوت از مكان استفاده گردد. اين عمل با تغيير فرم دادن (deformation) خطوط و اشكال حاصل مي گردد.




در زمانه سرعت و تكنولوژي اگر قرار است بنايي در جهت استفاده براي مقصود خاصي به كار رود (و به عبارتي صرفا تزئيني نباشد) لازم است كه در عين بديع بودن متناسب با آن مقصود باشد و به سهولت بخشيدن امور و تسريع در كارها كمك كند و در عين ايجاد آرامش واجد زيبايي ظاهري نيز باشد. به عبارتي در معماري آن از تركيب رنگها و اشكالي استفاده گرددكه زيبا،آرامش بخش و مفيد باشند. اما اگر قرار است طرحي صرفا نمادين و سمبليك (به عبارتي تزئيني) آفريده شود بايد در عين زيبايي و جذاب بودن نشانگر فرهنگ و تاريخ مربوطه نيز باشد. 

معماري نمادين بويژه بايد هر آن به صورتي نمايان گردد و از چشم اندازه هاي مختلف چيزي ديگر به نظر رسد. و تنها در چارچوبي مشخص و مفهومي يعني چارچوب و قالبي از پيش تعيين شده طراحي نشده باشد. بايد بتوان قوه خيال را رها و آزاد ساخت تا آن را از زاويه ديدهاي مختلف مورد تامل قرار دهد. لذا طراح با داشتن مبنايي محكم و اطلاعات كافي و غني و به روز(up to date) در فن خود و با در نظر گرفتن موضوع طرح بر اساس ايده هايي كه احياناً از سنت سرچشمه گرفته است، طرحي نو در اندازد. 
در واقع، هنرمند يافت خاصي از هستي دارد كه اين يافت را مي تواند به شكلي ويژه و يكه اما قابل فهم براي عموم به زيباترين شكل به منصه ظهور برساند. در اين گونه معماري، مفاهيم از پيش تعيين شده راهنماي عمل نيست، بدين معنا كه بر اساس يك چارچوب مفهومي مشخص و متعين هر چيز طراحي شود و برنامه ريزي از پيش تعيين شده اي براي آينده داشته باشيم. مبناي اين گونه معماري تفكري است همراه با رهيافت خاصي از هستي كه در هر طرح به شكلي متمايز بروز مي نمايد و هم از آزادي فكرِ طراحي، سرزنده خبر مي دهد و هم از خلاقيت قوه خيال و همچنين توجه به اطلاع كامل از تمامي سبكها و اصول معماري را نشان مي دهد كه باعث مي گردد در عين حال كه نظرش جذاب و ارضا كننده حس نوخواهي بشر است اما بي ريشه و بي تكيه گاه نباشد و در عين حال به بهترين نحو مورد استفاده قرار گيرد.
ادامه دارد...
وبلاگ تکین طرح
ادامه نوشته