من یک معمارم

من زندگی را از دریچه پیچ و خم های احساس می بینم

زمین را جایگاه جادوگری ایده های ذهن خلاقم

آسمان را محل برافراشتن آفریده هایم

من خاص تر از آنم که قضاوتم کنی

من یک معمارم

عصر معماری


"عصر معماری" نام وبگاهی است مستقل،با موضوعاتی و بخشهایی از قبیل خبر،تحلیل معمارانه،بیوگرافی معماران کلیدی و نوظهور،دانلود فیلمها و مستندها،آموزش،تحصیلات معماری در داخل و خارج و ...

(همچنین اولین وب سایت معماری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز میباشد.)

عصر معماری را در گوگل جستجو کنید


با میرمیران ...!

این روزها با فلسفه کانسپتی تاریخی مواجهم.مطالعه روزانه ام را با خواندن دیدگاه های معماران تاریخ گرا،سنت گرا و تجدد گرا میگذرانم.درگیری ذهنی که از نگاهی جذاب و از نگاهی دیگر بسیار ترسناک جلوه میکند.راه رفتن روی لبه های دیواری که دیگران آن را بنا کرده اند بسیار سخت است.آن هم چه بنایی..!به راستی فلسفه تاریخ و تجدد در معماری چیست! چگونه میتوان به حقیقت وجودی آن پی برد! اینها سوالاتیست که باید از اهل طریقت پرسید! اما اهل طریقت همه نیستند.. و همیشه زنده نیستند.

دیروز یکی از دوستانم را بعد از 3-4 سال از آخرین دیدار در مشهد ملاقات کردم.دانشجوی دکتری معماری دانشگاه تهران و چند سالی از من بزرگتر است(چندین سال).در بین کلماتی که بین من و او رد و بدل شد،از او پرسیدم که چرا بعد از اخذ لیسانس پیوسته ادامه نداده است و چرا چهار سال مابین کارشناسی و تحصیلات تکمیلی اش فاصله افتاده! او که در گفتار بسیار تسلط دارد اینگونه عنوان کرد که : ((آن 4 سال در کلاس درسی بزرگی بودم....!! از همان ابتدا هدفم این بود که روزی یک معمار بزرگ شوم،حداقل در مقیاس کشورم.وقتی سید هادی را اتفاقی شناختم و در دفتر او مشغول به کار شدم ،فهمیدم بزرگ شدن مخصوص انسانهای بزرگ است،وقتی میرمیران از دنیا رفت به نظر من معماری ایران رفت...! به ناکجاآباد رفت..!ما هم رفتیم..دنبال تحصیلات،به خیالمان با صاحب نظر شدن میرمیران می شدیم..! اما حالا بعد این همه دیدگاه این و آن را شنیدن،دریافته ام که،ما باید میرمیران میخواندیم نه معماری ...!!!!!))

معرفی یکی از بهترین سایتهای معماری کشور (معمارشیتکت)

سایت معمارشیتکت به نشانی اینترنتی www.memarchitect.com که از سال 1387 فعالیت خود را آغاز کرده است،یکی از موفق ترین سایتهای علمی و تخصصی کشور در زمینه معماری است.این وب سایت با دارا بودن قسمتهایی نظیر مقالات و گفتگوی آزاد معماری،دانلود کتاب و مجلات معماری و همچنین قسمتی برای آشنایی با اجزای جدید ساختمانی در چند سال اخیر به یکی از محبوب ترین سایتهای معماری ایران مبدل شده است هرچند در قسمتی از این سایت نویسندگان آن این چنین نوشته اند : (ما نه اولین ، نه بهترین و نه بزرگترینیم و به همین خاطر به خود میبالیم ) اما طعم خوش دانلود کتابهای ارزشمند و کمیاب معماری با لینک مستقیم و حتی غیر مستقیم حداقل برای من کم ارزش نخواهد بود.

سایت معمارشیتکت : www.memarchitect.com

ارتباط با مدیر سایت : sun@memarchitect.com

همچنین جهت حمایت از معمارشیتکت روی لینک زیر کلیک کنید :

مقاله: معماری ایرانی اسلامی مرز هنر و معنویت

معماری ایرانی اسلامی،مرز هنر و معنویت.ارائه شده در هفتمین سمپوزسیوم پیشرفت های علوم و تکنولوژی (SASTECH).بزودی با نمایه شدن در ISC و Civilika میتوانید متن مقاله را دریافت کنید.

منبع: آرونا

سرفصل دروس کاردانی معماری-سرفصل دروس کارشناسی معماری-سرفصل دروس کارشناسی ارشد معماری-سرفصل دروس دکتر

برای دانلود سرفصل دروس کاردانی پیوسته معماری اینجا کلیک کنید

برای دانلود سرفصل دروس کاردانی نا پیوسته معماری اینجا کلیک کنید

برای دانلود سرفصل دروس کارشناسی پیوسته معماری اینجا کلیک کنید

برای دانلود سرفصل دروس کارشناسی ناپیوسته معماری (مهندسی تکنولوژی معماری) اینجا کلیک کنید

برای دانلود سرفصل دروس کارشناسی ارشد معماری اینجا کلیک کنید

برای دانلود سرفصل دروس دکتری معماری اینجا کلیک کنید

منبع: سایت سازمان سنجش


failure

I feared failure until I realized that I only fail when I don't try.
[Reza nowroozi]

از شكست مي ترسيدم اما سر انجام دريافتم تنها زماني شكستني هستم كه از تلاش دست بر مي دارم

منبع: آرونا

خلاقیت و نوآوری

من در برخی از امتحاناتم مردود شدم اما دوستم تمام درسهایش را با موفقیت گذراند

 اکنون او یک مهندس در شرکت مایکروسافت است

.و من فقط مالک مایکروسافت هستم


بیل گیتس موسس مایکروسافت

منبع: آرونا

مرکز Raiffeisen Finanz تلفیقی از بانک و مجتمع تجاری


مرکز Raiffeisen Finanz، یک پروژه Pichler استودیو و Traupmann وبا فرمی همانند پوست یک میوه که طبقات را شکل میدهد،نقطه عطفی در شهر اشتات، اتریش میباشد. این طرح برای پاسخ به تمام محدودیت های ساختمانی است که یک بانک باید داشته باشد و همچنین فعالیت های مختلف در تمام طبقات توضیع شده است. نما طوری طراحی شده است که تمام فعالیتهای شهری توسط ساکنین زیر نظر است و در حوزه شهری نمایی بدیع را شکل داده است. در سمت غربی و شرقی ساختمان نما فلزی است که از پانل ALucobond ساخته شده و سوراخ دهانه های پنجره پوشیده شده است.  نمای تمام شیشه ای در سمت جنوب دید و منظر رودخانه Wulka، و شدت نور طبیعی در این جهت از دیگر ویژگیهای این ساختمان است.

به ادامه عکسها در ادامه مطلب توجه فرمایید...

منبع: سایت Modern Architecture & Design news

ترجمه: رضا نوروزی

ادامه نوشته

دانلود کتاب (به سوی معماری جدید) Towards a New Architect

این کتاب با نام لاتین Towards a New Architect را به تمامی دانشجویان و اساتید معماری کشور توسیه میکنم.خواندن این کتاب آنچنان تاثیر عمیقی بر روند طراحی و تفکر در طراحی خواهد داشت که باور نکردنیست.

دانلود فایل از سرور قدرتمند  Mediafire

چنانچه لینک دانلود خراب است در قسمت نظرات اعلام فرمایید تا اصلاح شود.

منبع: آرونا

آپارتمان ویژه میلیونرها در قلب یک ساعت

این پنت هوس در برج ساعت محله منهتن می تواند تمام آن چیزی باشد که در زندگی آرزو می کردید. محیط خصوصی، فضای بزرگ و نمای ۳۶۰ درجه ای از شهر نیویورک در زیر پای شما است. فقط کافی است ۲۳.۵ میلیون دلار ناقابل هزینه کنید تا آپارتمانی با چهار ساعت بزرگ در پنجره های ۴ متری چهار طرف آن داشته باشید. از این پس یک پنت هوس ۳ طبقه (triplex) با ۳ اتاق خواب و ۳ حمام در اختیار دارید که گرمای زمستانی لازم برای کل آن از طریق سنگفرش کف تامین می شود.

منبع : سایت نارنجی

ادامه نوشته

مجتمع رسانه ها در قلب تهران

روز گذشته سایت ArchDaily به معرفی پروژه ای پرداخت که معماران آن ایرانی هستند و محل اجرای آن در تهران است. دفتر معماری CAAT که عهده دار طراحی این مجتمع بوده، اطلاعات و تصاویر این مجموعه را در اختیار رسانه ها قرار داده و در قدم اول بسیاری از نگاه ها را معطوف به خود کرده است.

اگر این مجموعه مورد توجه شما هم واقع شده، در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به بررسی این مجموعه بپردازیم.

منبع: سایت نارنجی

ادامه نوشته

مکعب نارنجی

سال 2011 آخرین نفس های خود را می کشد و تا لحظاتی دیگر از بین ما می رود. معمولا سایت ها با نگاهی با اتفاقات و رویداد های سال گذشته، به استقبال سال جدید می روند. در زمینه های متفاوت شاهد لیست های متنوعی از سایت ها و مجلات مختلف بودیم و حالا سایت دیزاین بوم اقدام به انتشار پر بیننده ترین مطالب خود در سال 2011 در قالب یک لیست 10تایی کرده است.

در این لیست پروژه هایی متعلق به طراحان مشهوری هم چون: "زها حدید"، "رنزو پیانو"، "نورمن فاستر" و چند استودیوی طراحی نام آشنا به چشم می خورد. اما در صدر این لیست ساختمانی قرار گرفت که در ابتدای سال 2011 توانست سر و صدای زیادی به پا کند و نام طراحان و معمارانش را بر سر زبان ها بیندازد.

اگر شما هم با دیدن عکس بالا علاقه مند به این ساختمان شده اید، در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.


منبع: سایت نارنجی

ادامه نوشته

نابغه طراحی یکسان با چشمان بسته

این شخص یه نابغه است و از دو نیم كره مغزش برای طراحی یكسان استفاده می‌كنه...

ادامه عکسهای را در ادامه مطلب دنبال کنید ...

منبع: سایت علمی تفریحی سرگرمی فان

ادامه نوشته

کانسپت چیست؟ چگونی طراحی معماری را شروع کنم؟

۱-     کانسپت چیست؟

۲-     طرح معماری چگونه شکل می گیرد؟

۳-     از کجا شروع کنم (همیشه برای شروع طراحی با مشکل مواجه هستم)

۴-     پیچیدگی و تضاد نهفته در مبحث طراحی معماری از کجا ناشی میشود؟

۵-     آیا من به عنوان یک دانشجوی معماری باید سبک خود را داشته باشم؟

۶-     ذوق و قریحه و استعداد در طراحی مفهومی ندارم چه کار کنم ؟

۷-     اگر خیلی از کانسپت ها یک جرقه هستند ،چگونه میزان آن را تقویت کنم ؟

۸-     بود و نبود کانسپت چه تاثیری بر بحث خلاقیت در معماری دارد؟

۹-      چگونه تشخیص بدم که کانسپت درستی دارم یا مسیر اشتباهی را طی میکنم؟

پاسخ به سوالات فوق در ادامه مطلب ......

نویسنده: آقای مهدی مطلق

منبع: سایت معمارشیتکت

ادامه نوشته

چند لینک مفید با موضوع معماری ایرانی و اسلامی

تالار گفتگو در مورد معماری ایرانی و اسلامی

گنبد در معماری ایران

معماری ایرانی در ویکی پدیا

معماری ایرانی در ویکی پدیای انگلیسی

معماری اسلامی در ویکی پدیای انگلیسی


منبع: آرونا

سبک شناسی در معماری ایرانی

معماری در ایران بیش از ۶۰۰۰ سال تاریخ پیوسته دارد. این معماری نه تنها فراتر از مرز جغرافیایی ایران امروزی نمودی بارز دارد بلکه از نظر تنوع، پهنه وسیعی را دربرمی‌گیرد.

عناصر طراحی نیز در معماری ایرانی از قدمتی ۳۰۰۰ ساله برخوردار است. این عناصر از تالار گوردخمه ها گرفته تا سقف چهارتاقی ها و چهارایوانی ها همواره در دوران های مختلف حضور دارند.

در واقع معماری ایرانی دارای استمراری بوده که هر چند بارها بر اثر کشمکش های داخلی و هجوم های خارجی دستخوش فترت یا انحراف موقتی شده، با این همه به سبکی دست یافت که با هیچ سبک دیگری اشتباه نمی شود.

منبع: آرونا

ادامه نوشته

تفاوت معماری ایرانی با معماری دنیا

معماری ایران دارای ویژگیهایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزشی بخصوص برخوردار است: ویژگیهایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوانهای رفیع، ستونهای بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هریک در عین سادگی معرف شکوه معماری ایران است.به طور کلی میتوان معماری ایرانی را در این 5 اصل مشاهده کرد.

منبع: تبیان












ادامه نوشته

کودک، خلاقیت و معماری…

مقاله: کودک، خلاقیت و معماری…
چکیده:

از آنجا که پرورش خلاقیت باید از کودکی انجام گیرد تا درآینده افراد خلاقی برای جامعه باشند، باید عواملی که در افزایش قدرت خلاقیت موثر است را بررسی کردو در جهت تحقق آن گام برداشت .خلاقیت یک نیروی ذاتی است که در همه افراد وجود دارد و راههای بیشماری برای پرورش آن وجود دارد آنچه مسلم است اینکه فضا در کیفیت آموزش و پرورش و بروز خلاقیت ونقش بسیار مهمی‌ایفا می‌کند. اما ساخت و سازهای معماری مختص به این امر، بسیار کمرنگ است.

منبع: پایگاه معماری و شهرسازی ایران

ادامه نوشته

خلاقیت در معماری

«خلاقیت چیست؟»

خلاقیت واژه ای است مبهم که ارائه تعریف دقیق از آن دشوار است. همانند هزاران واژه مهم دیگر که با ارائه تعریف فقط آنها را در یک چهارچوب سلیقه ای محدود می کنیم. اما بطور کل می توان گفت: خلاقیت یک فرایند ذهنی است، مرکب از قدرت ابتکار و انعطاف پذیری که هدف آن تولید یک محصول ارزشمند، کاربردی و نوآورانه است.


در ادامه مطلب پیگیر این مقاله زیبا باشید ...

منبع: معماری ایران و جهان

ادامه نوشته

منابع آزمون کارشناسی ارشد معماری،گرایش (معماری-معماری)

دروس و ضرایب :
1
زبان عمومی و تخصصی
ضریب 2
2
دروس فنی ساختمان (تنظیم شرایط محیطی، ایستایی، شناخت مواد، عناصر و جزئیات ، تاسیسات)
ضریب3
3
دروس تاریخ ومبانی نظری (تاریخ معماری جهان، معماری معاصر، معماری اسلامی، مبانی نظری معماری)
ضریب 2
4
درک عمومی معماری
ضریب 3
5
درک عمومی معماری منظر
ضریب 1
6
پروژه عملی اسکیس معماری
ضریب 5


کتب منابع ارشد معماری- گرایش معماری معماری
1
نویفرت آرشتیکت داتا
2
درک رفتار سازه ها
محمود گلابچی
3
سازه در معماری
ماریوسالوادوری
محمود گلابچی
4
مصالح ساختمان
سام فروتنی
5
شناخت مواد و مصالح
فنی حرفه ای – جلد سبز رنگ
6
معمار مهندس، ساختار
محمود گلابچی
7
اجزا ساختمان و ساختمان
سیاوش کباری
8
مقررات ملی ساختمان (مبحث 19 صرفه جویی در مصرف انرژی)
وزارت مسکن وشهرسازی
9
زبان انگلیسی برای دانشجویان رشته معماری
دکتر حسن رستگار
10
فرهنگ تصویری معماری
فرانسیس دی کچینگ
محمد احمدی نژاد
11
مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب
وحید قبادیان
12
طراحی اقلیمی
وحید قبادیان
13
از زمان و معماری
منوچهر مزینی
14
بادخان (ملاحظات کالبدی باد در ساختمان)
محمد احمدی نژاد
15
بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران
وحید قبادیان
16
اقلیم و معماری
مرتضی کسمایی
17
آشنایی با معماری اسلامی ایران
دکتر محمد کریم پیرنیا
18
آشنایی با معماری جهان
محمد ابراهیم زارعی
19
سبک شناسی معماری ایرانی
محمد کریم پیرنیا
20
درآمدی بر شناخت معماری روستایی ایران
اکبر زرگر
21
معماری (فرم، فضا، نظم)
فرانسیس دی کچینگ
22
زیبا شناختی در معماری
یورگ گورتر
23
دگرگونی آزمانها در معماری مدرن
سیروس باور
24
لویی کان
روما نسوجورکولا
25
پیشگامان طراحی مدرن
نیکلاس پورتر
26
شکل گیری معماری در تجارب ایران و غرب
دکتر فلامکی
27
ریشه ها و گرایش های نظری معماری
دکتر فلامکی
28
شکل گیری هنر اسلامی
اولگ گرابر
مهرداد وحدتی
29
هنر و معماری اسلامی
اولگ گرابر
یعقوب آزمند
30
شهر اسلامی

نجم الدین سمات


منبع: سایت سازمان سنجش

معرفی کتاب

طراحان چگونه می‌اندیشند: ابهام‌زدایی از فرایند طراحی


نویسنده: برایان لاوسون
مترجم: دکتر حمید ندیمی
ناشر: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی
سال انتشار: 1384 (چاپ اول)
قیمت: 3000 تومان

 

کتاب حاضر ترجمه‌ای است از چاپ سوم کتاب How Designers Think: The Design Process Demystified که در سال 1997 توسط انتشارات آکسفورد منتشر شده است و تاریخ چاپ اول آن به سال 1980 برمی‌گردد. برایان لاوسون (Bryan Lawson)، نویسنده کتاب که در دو رشته معماری و روان‌شناسی به تحصیل و تدریس پرداخته است، پژوهش‌های متعددی در زمینه فرایند طراحی، طراحی به کمک رایانه و روان‌شناسی معماری به انجام رسانده و بیش از 100 اثر منتشر نموده است که در میان آنها، کتاب «طراحان چگونه می‌اندیشند»، از جامع‌ترین کتاب‌های منتشرشده در نوع خود به شمار می‌رود، بطوری‌که از زمان انتشار جزو منابع درسی بسیاری از دروس طراحی، چه در رشته معماری و چه در سایر رشته‌های طراحی، بوده است.

منبع: آرونا

معماری سیال

اثری خارق العاده از سری معماریهای سیال و متفکرانه تونی اوون و همکاران Tony Owen Partners.ترسیم پروِژه چالشی بود فراروی گروه که البته با استفاده از نرم افزار ۳ بعدی دیجیتال  3D Stadio Max ترسیم و توسط پلاگین معروف V-ray به مرحله نمایش گذاشته شد.اطلاعات کاملی از پروِژه تا چند روز آینده به این پست ارسال میگردد.حتما مطلب را دنبال کنید ...

منبع: Modern Architecture & Design news

ترجمه: رضا نوروزی

ادامه نوشته