هنر و معماری

"وبگاه دانشجویان معماری 89 - دانشکده هنر،ارومیه "

هنر و معماری

"وبگاه دانشجویان معماری 89 - دانشکده هنر،ارومیه "

رنگ در معماری(۱)

هـمـه ما برای خود رنگی دلخواه داریم. رنگ خاصی در نظر
مـا قشـنگ تــر از بقیه ی رنگ هاست، به طوری که سعی
می کنیم همه ی لباسها و وسایلمان را از آن رنگ بخریم.
گاهی اوقات خودمان را مالک آن رنگ میدانیم و اگر وسیله
یا لباسی طیفی از آن رنگ در خود نداشته باشد، برایمان
هیچ زیبایی ندارد.

امـا چـــرا؟ چرا هر کدام از ما یک رنگ دلخواه داریم؟ ممکن
است این به آن خاطر باشد که از آن رنگ خاطره ای خوش
در ذهــــن داریم. و بعضی اوقات هم از یک رنگ تنفر داریم
چون هر وقت به آن نگاه می کنیم، خاطره ای بد یا چیزی بد به یادمان می آید.

اما چه یک رنگ خاص را دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، همه ی ما میدانیم که رنگ های مختلف تاثیرات متفاوتی نیز روی روحیه، جسم و احساسات ما دارند.
رنگ ها معانی مختلفی دارند و فقط نگاه کردن به هرکدام از آنها هورمون های خاصی را در بدن ما ترشح می کند، که ممکن است باعث آرام کردن و تسکین ما، پر انرژی کردن ما، بالا بردن خلاقیتمان، کمک به ما برای خوابیدن، تسکین دردهایمان، یا کاهش اضطراب و استرسمان، شود.
از این تشخیص ذاتی از تاثیرات رنگ ها بر ما بود که رنگ درمانی پدید آمد. این روزها، رنگ درمانی در جاهای مختلف برای ایجاد یک احساس یا حالت خاص در افراد، به کار می رود. برای مثال، تحقیقات نشان داده است که، وقتی رنگ ها زرد و آبی در دکوراسیون محل کار با هم تلفیق شوند، میزان بازده کار بالاتر می رود. آبی و زرد که رنگ آسمان و خورشید هستند، همیشه با آرامش و خلاقیت در ارتباط بوده اند. همچنین، این روزها می بینیم که در بیمارستان ها و مدرسه ها از رنگ هایی چون سبز استفاده می کنند. رنگ سبز حس آرامش و اطمینان را در بیماران افزایش میدهد؛ و در دانش آموزان باعث تحریک قوه ذهنی شده و آمادگی آنها را برای یادگیری بیشتر می کند. رنگ درمانی بر این قاعده استوار است که هر رنگ، نوسانات خاصی از نور ساتع می کند، که باعث ایجاد قدرت و هارمونی در میدان انرژی بدن می شود.
دوست دارید بدانید که چطور می توانید از رنگ های مختلف بهره ببرید؟ برای پاسخ به این سؤال، باید از خود یک سؤال دیگر بپرسید: دوست دارید رنگ ها چه کمکی به شما بکنند و چه حسی در شما ایجاد کنند؟ آیا می خواهید ارامش بگیرید؟ آیا می خواهید احساس جوانی و شادابی کنید؟ آیا می خواهید سطح انرژیتان را بالا نگاه دارید؟
وقتی این سؤالات را پاسخ دادید، باید رنگ مورد نظر را جایی به کار ببرید که همیشه جلو رویتان باشد، مثلاً در دکوراسیون خانه. برای کمک به شما، لیستی از رنگ های مختلف و معانی و کیفیت آنها را برای شما ذکر میکنیم:
قرمز: قدرت، پشتکار و استقامت، اشتیاق و علاقه، حس رهبری و فرماندهی. قرمز اشتها را تقویت می کند.
نارنجی: آزادی، اشتیاق، فریبندگی، جمع گرایی. نارنجی رنگی اجتماعی است و به مردم حس خوشامد می دهد.
زرد: شوخ طبعی، روشن فکری، تخیل، ابتکار. زرد رنگ خلاقیت و ارتباط است.
سبز: هارمونی، توازن، بخشندگی و سخاوت، مهربانی. سبز حس باروری و حاصلخیزی را در ذهن ایجاد می کند.
آبی: آرامش، هوش، صداقت، معنویت. آرامش، استراحت و خونسردی از ویژگی های رنگ آبی است.
نیلی: ادراک و آگاهی، پاکی، بینش و شهود. نیلی به ذهن انسان برای تفکر کمک می کند.
بنفش: خلاقیت، ابهام، رمز و راز، قدرت. رنگ بنفش نیز مثل زرد به خلاقیت ذهن کمک می کند

مسجد شیخ لطف الله

عکسهایی از مسجد شیخ لطف الله که قراره ماکتش رو بسازیم   

 m4 

m1  

 

 مسجد شیخ لطف‌الله از شاهکارهای معماری و کاشیکاری قرن یازدهم است و به فرمان شاه عباس اول در مدت 18 سال بنا شده است
سر در معرق این مسجد تا پایان سال 1011 ساخته شده و اتمام ساختمان و تزیینات آن در سال 1028 قمری پایان یافت.
کتیبهُ سر در آن به خط ثلث علیرضا عباسی دز سال 1012 قمری است و معمار و بنای مسجد، استاد محمد رضا اصفهانی بوده است که نام او در داخل محراب مسجد در دو لوحهُ کوچک آورده شده است.

m2  

 

 در سال‌ 1307 با توجه‌ به‌ طرح‌های‌ اصلی‌ و کاشی‌های‌ موجود نسبت‌ به‌ مرمت‌ سردر و گنبد اقدام‌ شد‌. کتیبه‌ نمای‌ خارجی‌ گنبد نیز نشان‌ دهنده‌ تعمیراتی‌ است‌ که‌ توسط‌ اداره‌ باستان‌شناسی‌ در سال‌ 1315 انجام‌ شده‌ است‌.  

m3
 

در جلوی‌ مسجد حوض‌ 8 ضلعی‌ زیبایی‌ قرار داشته‌ که‌ در سال‌های‌ 1316 تا 1318 برداشته‌ شده‌ است‌. در این‌ زمان‌ پوشش‌ کف‌ گنبد خانه‌ از جنس‌ گچ‌ بوده‌ و پنجره‌های‌ چوبی‌ منصوب‌ در آن‌ روشنایی‌ زیرزمین‌ را تامین‌ می‌کرده‌ است‌. 

 

 m5 

محراب مسجد شیخ لطف الله از شاهکارهاى بى‌نظیر هنر معمارى و از زیباترین محراب‌های است که در مساجد دیگر اصفهان مى‏توان مشاهده کرد.  

m6 


این محراب با کاشی‌کارى معرق و مقرنس‌هاى بسیار دلپذیر تزیین شده است. درون محراب دو لوح وجود دارد. در اطراف محراب کتیبه‏هایى به خط علیرضا عباسى و خطاط دیگرى که باقر نام داشته است، دیده مى‏شود.
در این کتیبه‏ها روایاتى از پیامبر اکرم و امام ششم شیعیان امام جعفر صادق نقل شده است.
اشعارى نیز بر کتیبه‏هاى ضلع‌هاى شرقى و غربى به چشم مى‏خورد که احتمالاً سراینده آنها شیخ بهایى، عارف دانشمند و شاعر بزرگ دوره صفوى است.
      

منبع: hamshahrionline.ir  

پلکسی گلاس

عموما با نام “پلکسی گلاس” شناخته می شوند.پلکسی گلاس نوعی پلاستیک می باشد که ظاهری بسیار شفاف و شبیه به شیشه دارد.جنس پلکسی گلاس از نوعی پلی کربنات شفاف می باشد که نوعی پلیمر است.از دیگر ویژگی های پلکسی مقاومت زیاد آن نسبت به شیشه است. پلکسی گلاس به صورت صفحاتی با ابعاد ۲/۱ × ۸/۱ متر به بازار ارائه می شود.از کابردهای آن می توان در ماکت سازی نام برد.پلکسی گلاس در دو نوع مات و شفاف در رنگ های مختلف تولید می شود و دارای ضخامت ها بینmm 1 تا mm40 می باشد.از این رو متریال مناسبی برای ماکت سازی است 

در طرفین صفحات پلکسی گلاس معمولاً برچسبی مقوایی چسبیده شده که کار محافظت از این ورقه ها را در برابر گرد و خاک انجام می دهد. از این لایه می توان برای خط کشی و مشخص نمودن محل برش نیز استفاده نمود. برای برش پلکسی ۲ روش وجود دارد.استفاده از کاتر مخصوص برش پلکسی و دستگاه برش CNC.اما بهتر است برش ها توسط دستگاه انجام شود.چون در دستگاه برای برش از اشعه لیزر استفاده می  شود،به همین خاطر برشها دقیق تر،تمیز تر و ظریف تر خواهد بود و در نتیجه کیفیت کار بالا می رود

برای اینکه بتوانیم قطعه ها را با دستگاه برش بزنیم،ابتدا باید قطعه ها را با نرم افزار مورد نظر طراحی کنیم.برای این کار نرم افزار های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.اما معمولا از نرم افزار اتوکد استفاده می شود.بعد از برش قطعات نوبت به چسباندن قطعات می رسد. ماده چسباننده ی پلاکسی گلاس کلوروفرم است. دو سطح صیقلی محکم به یکدیگر فشرده می شوند و کلوروفرم با یک قلم موی کوچک بینشان چکانده می شود. پس از یک دقیقه اتصال انجام می گیرد. همچنین چسب های پایه سیانواکلیت هم می توانند مورد استفاده باشند لیکن در محل نوعی حالت دوده ایجاد می کنند. ما بهترین گزینه برای چسباندن همان کلروفرم است.برای اینکه محل چسباندن حباب هوا ایجاد نشود،باید قطعات تا پایان خشک شدن چسب تحت فشار باشند و تکان نخورند

هنگام استفاده از کلروفرم باید احتیاط شود.زیرا کلروفرم یک ماده ی بیهوشی است و نباید آن را استشمام کنید.ازین رو بهتر است در هنگام استفاده از ماسک استفاده شود.همچنین در صورت تماس با پوست می تواند به پوست حساس آسیب برساند یا ایجاد حساسیت کند.زیرا کلروفرم چربی پوست را  می شوید.پس هنگام استفاده خیلی مراقب باشید

اسکیس چیست؟

اسکیس چیست ؟                

برای اسکیس تعاریف متعددی را می توا ن بیا ن کرد :

اسکیس در حقیقت انجماد یک ایده د رحال عبور از ذهن است .

اسکیس طراحی تند , سریع و ساده است .

اسکیس یک ابزار است تا ما بتوانیم ایده ها و افکار درون ذهنمان را منصه ظهور برسانیم .

اسکیس باز گو کننده یک سلسله تفکرات است که در ذهن معمار یا طراح وجود دارد و از طریق فرآیند طراحی به واقعیت می پیوندد .

اسکیس طراحی دست آزاد است ، دستی فارغ از هرگونه ابزار ،  جز قلم برای کشیدن ، دستی توانمند و هماهنگ با ذهن .

ویژگی های یک اسکیس

یک اسکیس می تواند نحوه فکر کردن طراح را نسبت  به موضوع طراحی بیان کند .

اسکیس به دور از هرگونه دروغ است و ما صادقانه هر آنچه که در ذهن خود می بینیم را به روی کاغذ می آوریم .

اسکیس نوعی بیان معماری و بهتر از آن معمارانه است و از اصالت بالایی در این رشته و سایر رشته های هنر های تجسمی بر خوردار است و ابزار مناسبی  برای خلق و بیان ایده ها می باشد .

ذات اسکیس طراحی تند ، سریع می باشد ، پس گاهی ممکن است که یک اسکیس دارای خطوط زیاد باشد .

اسکیس ها  کمک خواهند کرد تا ما بیشتر در مورد ایده های خود فکر کنیم و آن ها را بررسی نماییم و بیشتر به پرورش و رشد آن ها بیاندیشیم .

گاهی اوقات  در برخی  از اسکیس ها و اتود های   شخصی و اولیه ممکن است اغراق   وجود داشته باشد  البته این مورد در مراحل اولیه  کار امری است شخصی و  برگرفته از بینش طراح ،  که در مراحل بعدی بر طرف خواهد شد .    

خلاصه آن که :

ما به عنوان یک دانشجوی معماری یا معمار و یا طراح باید  نوعی تفکر منطقی  و قوی نسبت به موضوع طراحی داشته باشیم و در حقیقت ایده ها و افکار را بتوانیم در راستای اهداف والا خلق و پرورش دهیم .

حال اگر قدرت بیان آن را توسط دست آزاد و ابزار اسکیس نداشته باشیم ناچاراً به طرق دیگر ایده و فکرمان را بیان می کنیم مثلاً از ساخت ماکت و یا طراحی دو بعدی و سه بعدی رایانه ای و یا دست با ابزار ( مسلح ) کمک می گیریم . مهم این است بتوانیم فکرمان را بیان کنیم بیانی معمارانه .

اگر ما قادر باشیم  اسکیس های با گرافیک بالا و یا به اصطلاح زیبا و با رنگ و لعاب و در سطح حرفه ای ارائه کنیم ، اما پشت این خطوط به ظاهر زیبا فکر و مبانی نظری و هدف نداشته باشیم در واقع کاری بیهوده و عبث انجام داده ایم و خود را گول زده ایم و این گونه ترسیمات هیچ گونه جایگاهی برای رشد نخواهند داشت . پس بهتر است اول چگونه فکر کردن را بیاموزیم و بعد چگونه خلق کردن و چگونه ارائه کردن را ...

امیدوارم یکی از ویژ گی های دو گروه اول را داشته باشید ... ò

× افرادی که دست قوی را به همراه ذهن قوی دارند .

× افرادی که  فکر قوی دارند  اما قدرت ارائه افکار خود را به صورت اسکیس و اتود  ندارند   .

× افرادی که دست قوی دارند ولی از داشتن ایده های خوب و در حقیقت از داشتن فکری قوی در زمینه خلق پرورش ایده های معمارانه محروم هستند .

× افرادی که  هیچ کدام از ویژگی های  موارد بالا را ندارند