هنر و معماری

"وبگاه دانشجویان معماری 89 - دانشکده هنر،ارومیه "

هنر و معماری

"وبگاه دانشجویان معماری 89 - دانشکده هنر،ارومیه "

معماران نامرئی

این روزها، این هنرمند نیویورکی همکاری گسترده ای با برخی از بهترین و شناخته شده ترین معماران جهان می­نماید تا با دانش و هنر خود ماهیت نور را در داخل و اطراف ساختمانهای آنها تغییر دهد. از جمله این معماران مطرح می­توان به نورمن فاستر Norman Foster""، اسکیدمور،اوینگس و مریل"Skidmore Owings and Merrill" ، ریچارد میر "Richard Meier"و نیکولاس گریمشا "Nicholas Grimshaw" اشاره کرد.

غشائی از نور

کارپنتر در بازسازی اولین ساختمان مرکز تجارت با شرکت SOM همکاری نمود تا از نور به عنوان یک اصل سازماندهی فضا استفاده نمایند. وی سیستم ویژه ای را در نمای این ساختمان به کار برد که نور خورشید را به داخل دیواره ای از غشاء شیشه ای هدایت می­کند. در چنین حالتی به نظر می­رسد که ساختمان با آسمان آمیخته می­شود.

پایه این ساختمان را مجموعه ای از ترانسفورماتورهای الکتریکی که به منهتن جنوبی سرویس می­دهند اشغال کرده اند. کارپنتر سیستمی با نماهایی از جنس استینلس استیل ایجاد کرده که در صورت لزوم نور خورشید را برای تهویه بهتر جهت کارایی بیشتر ماشینها منعکس می­کند و درصورت عدم تمایل به دیواره ساده ای تغییر حالت می­دهد.

در قسمت داخلی مجموعه و در محل راهرو و لابی آن، او با یک هنرمند خطاط به نام جنی هولزر ""Jenny Holzer همکاری نمود. هدف آنها ایجاد یک دیواره شیشه­ای به طول 70 فوت بود که ردیفی از کلمات را در داخل خود جای می­داد. در نتیجه، دیواره های این راهرو با شیشه و استینلس استیلی که در آن به کار برده شد، ردیفی از کلمات را در زوایای مختلف منعکس می­کرد و به بازدیدکنندگان این حس را می­داد که در داخل یک متن نورانی احاطه شده­اند. دیوار در عین نیمه شفاف بودن طوری طراحی شد تا هسته اصلی ساختمان را از سرو صداهای زاید محافظت کند.

نور داخل تونل

Fulton Street Transit Center" " مرکز هدایت و کنترل خطوط متروی منهتن جنوبی می­باشد که توسط نیکلاس گریمشا طراحی شده است. این ساختمان روی سطح زمین ساخته می­شود. کارپنتر در همکاری با معمار این پروژه، سیستمی از بازتابنده­های نوری را داخل گنبد آن ایجاد کرده تا نور طبیعی روز را به زیر زمین و به داخل پیاده روهای تونل بتاباند.

تونل خیابان Dey یک معبر پیاده است که خیابان Fulton را به ایستگاه متروی‌ مرکز تجارت جهانی متصل می­کند. برای این پروژه، طرحی توسط جیمز کارپنتر طراحی گشت که شامل به کارگیری دیودهای ساطع کننده نور و راهبردهای اساسی در طراحی فضاهایی بود که فارغ از نور طبیعی است. این دیودها تنها در یک دیواره که از جنس استینلس استیل است بطور منسجم و یکپارچه قرار دارند، در بقیه دیواره­ها از صفحات بازتابنده و مات استفاده شده است که توهم فضایی چندگانه را بوجود می­آورد. در طراحی، عقاید مختلفی درباره فعل و انفعالات حرکتی بررسی شده است و در این تونل فضاهای فیزیکی همراه با گام­های عابرین پویایی پیدا می­کنند. در طول گذرگاه حرکات مردم تبدیل به جلوه­های بصری و نوری می­شود. ابرها مثالی از پویایی، نوارها مشخصه­ای از حرکات جمعی عابرین در یک لحظه و چین خوردگی­ها نشانه اعوجاج­ها در یک زمینه و در یک سیر خطی است

نظرات 2 + ارسال نظر
پوریا چهارشنبه 20 بهمن 1389 ساعت 21:53

مرسی بابت آپهای پی در پی
قسمت نظرات مشکل داشت نمی تونستم نظر بدم
مرسیییییییی

بیتا چهارشنبه 27 بهمن 1389 ساعت 14:06

۱ذره زیر دیپلمی بنویس!!!شوخی کردم خیلی جالب و های کلاس بود

استاد برجی!شکسته نفسی میفرمایید!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد