هنر و معماری

"وبگاه دانشجویان معماری 89 - دانشکده هنر،ارومیه "

هنر و معماری

"وبگاه دانشجویان معماری 89 - دانشکده هنر،ارومیه "

برنده ی جایزه ی معماری پریتزکر سال ۲۰۱۱


3-29-2011 2-08-02 PM

برنده ی جایزه ی پریتزکـــر سال ۲۰۱۱، امروز معرفی شد. Eduardo Souto de Moura ، یک معمار ۵۸ ساله ی پرتغالیست که برنده ی جایزه ی امسال شده است. از این معمار تا کنون ۶۰ اثر به ثبت رسیده بود که اکثر آنها در پرتغال و اسپانیا قرار دارد. نکته ی جالب این انتخاب این است که این معمار، در دفتر Alvaro Siza ای کار میکند که خود در سال ۱۹۹۱ برنده ی جایزه ی پریتزکر شده بود. دلیلی که هیئت ژوری برای انتخاب این معمار به عنوان برنده ی پریتزکر امسال بیان کرده بود ترکیب کردن مفاهیم مختلف و گاه متضاد در کار های وی است، مفاهیمی مانند استحکام در عین لطافت یک بنا. یکی از مهمترین کار های وی که شاید دلیل اصلی انتخاب این معمار بوده استادیوم ورزشی Braga در پرتقال است که وی در سال ۲۰۰۳ میلادی طراحی کرده و در نظر اول شاید در مقایسه با طراحی هایی که امروزه شاهدشان هستیم بنای خیلی خاصی به نظر نرسد، ولی یکی از مهمترین معیار های جایزه ی پریتزکر جواب گویی مطلوب یک بنا در گذر زمان است که گویا در این استادیوم این مورد از نقاط قوت به حساب میآید؛ علاوه بر این گویا “سازه” یکی از مهمترین معیار های انتخاب برندگان پریتزکر است که سال گذشته هم نمود زیادی داشت.

eduardo_souto_de_moura_2011_pritzker_prize_02

چند سالی هست که برندگان این جایزه دیگر افرادی مشهور و معروف در معماری که از آنها به عنوان Starchitects یاد میشو نیستند. البته این رویکرد ممکن است به دلایلی واضح مانند بها دادن به معماران دیگری مانند Peter Zumthor باشد که به شخصه بعد از بردن این جایزه با وی و نظریاتش پیرامون معماری آشنا شدم.

لیست مفصلی از کارهای این معمار پرتغالی – که دومین معمار برنده ی پریتزکر از این کشور است – را میتوانید از اینــجــا ( شامل عکس ) یا اینجـــا ( فایل متنی )  دریافت کنید.


باغ های مشهور ایرانی

باغ های مشهور ایرانی


باغـهای باصفا و درختزارها و جویبارها و چشمه سارها از دیرباز مورد دلبستــگی مـا ایرانیـها بوده و مردم این سرزمـین همواره به طبیعت و درخت و گل و سبزه عشق می ورزیدند و شهرهای تاریخی ایران نیز همواره پذیرای حضور باغ در اشکال گوناگون خود بوده‌اند، بطوریکه نحوه حضور و ظهور باغ در شهر دارای ابعاد بسیار متفاوتی است و در هر کجا بسته به محیط، اقلیم و فرهنگ شکل خاصی را پذیرفته است.

از آنجا که گستره باغ ایرانی تنها به تک باغ‌ها خلاصه نمی‌شود و می‌توان ابعاد متفاوتی از حضور این پدیده در زندگی خصوصی و جمعی ایرانیان بر شمرد و از آنجا که مقیاس باغ ایرانی از حیاط کوچکترین خانه‌ها تا مقیاس شهر، پایتخت‌هایی چون اصفهان عهد صفوی جلوه می‌نماید، از این رو جایگاه باغ در شهرهای ایرانی از اهمیت خاصی برخوردار است که با توجه به نزدیکی به نوروز و فصل گشت و گذار معرفی می شود.


باغ ارم شیراز


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

باغ ارم شیراز به عنوان مکانی دیدنی و تفریحی مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد. شیوه معماری عمارت باغ ارم که در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار بنا گردیده با ویژگیهایی که دارد همچون سایر بناهای همانند آن دوره پیروی از اسلوب معماری زندیه و صفویه است. موقعیت باغ ارم در شمال غربی شیراز در خیابان ارم قرار دارد. به طوری که از اسناد تاریخی بر می‌آید، این باغ تا سال 1325 ه.ش. در خارج شهر شیراز و در سمت شمال غربی آن واقع بوده و اطراف آن بیابان و رودخانه و سنگلاخ بوده است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

با گسترش شهر شیراز، به تدریج این باغ در داخل شهر و در شمال غرب آن قرار گرفت و هم‌ اکنون با گسترش بیشتر شهر شیراز به سمت غرب، این باغ در شمال شهر شیراز قرار گرفته است. باغ ارم از ضلع شمال غربی به بلوار دانشجو (خیابان آسیاب سه‌ تایی)، از شمال شرقی به بلوار ارم و در رأس شمالی به میدان ارم محدود می ‌گردد. این باغ در دامنه کوه آسیاب سه ‌تایی قرار داشته و در حدود 3-2 کیلومتر تا کوه معروف بابا کوهی، در شهر شیراز فاصله دارد.




به ادامه ی مطلب ....

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

ادامه مطلب ...

فرودگاه بین المللی کانسای ژاپن(kansai japan Airport)

بدون شک فرودگاه کانسای ژاپن را که نمادی از معماری نوین است، می توان از جمله دستاوردهایی دانست که نه تنها با تکیه بر فناوری پیشرفته زمان خود طراحی و ساخته شده، بلکه بقای آن هم وابسته به تجهیزات بسیار پیشرفته است.
با ورود به عرشه پل ارتباطی این فرودگاه و پرداخت عوارض 17 دلاری آن، در واقع شما بلیت ورود به یک نمایشگاه دائمی فناوری را به جای قبض عوارض دریافت می کنید. پلی به طول 5/2 کیلومتر با 6 مسیر مخصوص عبور اتومبیل و یک مسیر مخصوص قطار مسافربری، این فرودگاه را که در اصل یک جزیره 504 هکتاری است به شهر ساحلی «کوبه» ژاپن متصل می کند. البته این پل تنها مسیر دسترسی به فرودگاه بین المللی کانسای نیست و مسافران به وسیله کشتی های تندرو از کوبه (نزدیک ترین شهر ساحلی ژاپن) در مدت زمان کمتر از 30 دقیقه و از دورترین شهر ساحلی ژاپن یعنی «تاکوشیما» در مدت زمان 80 دقیقه به این فرودگاه (که روزانه بیش از یکصد هزار مسافر را جابه جا می کند) دسترسی پیدا می کنند.


به ادامه ی مطلب ....


ادامه مطلب ...

ساعت تحویل بیان معماری 1

فردا-20تیر- از ساعت 10 الی 12 پروژه های بیان تحویل گرفته خواهد شد .